kontinentalni turizam

Turizam Varaždinske županije na raskrižju sna i jave

Objavljeno: 27.12.2016. 17:15

Foto: Arhiva

Varaždinska županija ima strategiju razvoja turizma prema kojoj bi 2025. prerasla u jednu od vodećih srednjoeuropskih kontinentalnih destinacija.

U očekivanju ostvarenja ove vizije, postoje brojke po kojima je danas turistički daleko jača od nje susjedna joj Krapinsko-zagorska županija, s oko 50 posto više turističkih dolazaka i noćenja. A obje imaju dvorce, muzeje, toplice, šume i vinograde, festivale i manifestacije!

Može li za osam godina Varaždinska županija turistički oživjeti toliko da 2025. preraste u jednu od vodećih srednjoeuropskih kontinentalnih destinacija s prostorno disperziranom ponudom visokokvalitetnih kreativnih turističkih doživljaja naslonjenih na kulturu, zdravlje, događanja i aktivno uživanje u prirodi?

U Strategiji razvoja turizma Varaždinske županije od 2015. do 2025. godine, dokumenta koji je po narudžbi regionalne vlasti izradio Institut za turizam iz Zagreba, a lani je i javno obznanjen, piše da se upravo to treba i može dogoditi, dosegne li se prosječna godišnja stopa rasta noćenja od 15 posto, uz udvostručenje broja jednodnevnih posjetitelja.

Kako se navodi, to bi se moglo postići kroz povećanje konkurentnosti integralnog destinacijskog proizvoda, ali i boljom valorizacijom resursno-atrakcijske osnove na principima dugoročne održivosti.

No, u očekivanju ostvarenja ove vizije, postoje brojke po kojima je danas turistički daleko jača od Varaždinske susjedna joj Krapinsko-zagorska županija, s oko 50 posto više turističkih dolazaka i noćenja. A obje imaju dvorce, muzeje, toplice, šume i vinograde, festivale i manifestacije!

Od vizije do otrežnjenja

Kontinentalni turizam u Hrvatskoj raste i razvija se, no u u ukupnom broju turističkih dolazaka sudjeluje s oko 13 posto, a u ostvarenim noćenjima njegov je udjel blizu pet posto.

Lani je Kontinentalnu Hrvatsku posjetilo 1,8 milijuna turista, a ostvareno je 3,3 milijuna noćenja, od čega više od polovice otpada na Zagreb. S te pozicije vizija o Varaždinskoj županiji kao vodećoj srednjeeuropskoj turističkoj destinaciji čini se neostvarljivom, jer na području  kontinetalnog turizma sudjeluje sada svega s 2,7 posto u dolascima i 3,9 posto u noćenjima.

Njezin turistički domet od lani je 49.614 dolazaka i 129.882 noćenja, što je, istina, 8,4 odnosno 11 posto više nego godinu prije, ali znatno manje nego, primjerice, u Krapinsko-zagorskoj županiji koja je ostvarila 95.750 dolazaka i 219.830 noćenja, a to je u okviru hrvatskog kontinentalnog turizma udjel od 5,2 odnosno 6,5 posto. Očito, uspješnije su ispričali priču o svom turističkom proizvodu. I prodali je!

Turistička 2016.

Trenutno, u ukupnom broju turističkih dolazaka u Varaždinsku županiju, udjel Grada Varaždina je 47 posto, a u noćenjima oko 39 posto. Slijede Varaždinske Toplice s udjelom u dolascima od 14 posto, a u noćenjima 28 posto. Na ta dva grada otpada 61 posto turističkih dolazaka i 67 posto ostvarenih noćenja turista, dok nešto više od trećine „turističkog kolača“ dijele ostala četiri grada i 22 općine.

U prvih deset mjeseci ove godine Varaždinsku županiju posjetilo je oko 44 tisuće turista, a ostvareno je nešto više od 109 tisuća noćenja, od čega oko 28 posto u kolovozu i rujnu, a to su turistički najbolji mjeseci ove županije, vezani uz održavanje tradicionalnih varaždinskih manifestacija – Špancirfesta i Baroknih večeri. Kakva je u cijelosti bila turistička 2016., znat će se dogodine, a da bude bolja i da nas približi sada uspješnijim susjedima, posla je na pretek!

Oživjeti destinacijski kapital

Varaždinska županija ima svojevrsni destinacijski kapital i tržišnu prepoznatljivost temeljenu na kulturnom identitetu prostora, istaknuli su autori spomenutog strateškog dokumenta o desetogodišnjem razvoju turizma ove županije, što je, rekoše, dominirajući element njezinog turističkog brend-koncepta, naglašavajući i njegovu višedimenzionalnost kao dobar temelj za nadogradnju turističke ponude, uključujući kulturu, događanja, zdravlje, rekreaciju i niz drugih sadržaja.

Biti lider i nije najvažnije, no dobro je prihvatiti savjet stručnjaka o primjeni scenarija  propulzivnog turističkog razvoja, umjesto dosadašnjeg usporenog i stihijskog, što bi i ovu županiju turistički osnažilo. Na potezu su regionalne, gradske i općinske vlasti i, dakako, turistički menadžment.

O turističkom razvoju nedavno smo razgovarali s Jelenom Toth, direktoricom Turističke zajednice grada Varaždina

 

 

                                           

Komentari