Direktorica Turističke zajednice Varaždinske županije Elizabeta Dolenec reagirala je na naš napis o lošim turističkim rezultatima u našoj županiji, koja je prema Državnom zavodu za statistiku ostvarila pad noćenja za 1%, dok ona s druge strane ističe rast od 11%. S obzirom da se i drugi podaci dosta razlikuju, odlučili smo se za otvoreni razgovor o sadašnjem stanju, ali i o budućnosti turizma u našem kraju.

Odmah na početku napomenula nam je da i dalje ostaje pri stavu kako su podaci iz eVisitora točniji od onih kojima barata Državni zavod za statistiku - pa su se i njezini odgovori oslanjali na te podatke.

>> Županijska turistička zajednica ne slaže se s 'našom' statistikom - evo u čemu je stvar...

>>eTV: "SAMO NAPRIJED!" Varaždinska županija među četiri s najmanjim turističkim rastom - rastemo 0,1%

 

Za početak - ukratko. Turizam Varaždinske županije danas u odnosu na ostale iz kontinentalnog dijela zemlje i - kuda idemo?

- Imali smo u 2016. 138 tisuća noćenja, što je porast za 11% u odnosu na godinu prije te 6% više dolazaka. Povećan je udio stranih gostiju - sad oni čine 40% svih dolazaka, a do studenog 2016. udio je bio čak i 50%. Mi smo po tim parametrima 2. u središnoj Hrvatskoj i 3. u kontinentalnoj Hrvatskoj. 

No, puno je veći porast od nas ostvarila Vukovarsko-srijemska županija?

- Drago mi je da tamo raste turizam. Ipak, radi se o tome da je Ministarstvo znanosti i obrazovanja uvelo obavezu da sva djeca do 8. razreda obavezno posjete Vukovar. Mi takvo što ne možemo imati, zato smo se opredijelili za kvalitetni turizam - dakle, u onaj u kojemu prosječan gost dosta troši. Primjerice, Krapinsko-zagorska županija ostvaruje dvaput više noćenja od nas, ali mi ostvarujemo dvaput veći prihod. Po tome smo ispred čak i Karlovačke županije, a iza samo Zagrebačke - koja ima aerodrom Pleso.

Tko su onda naši gosti koji ostvaruju tolike troškove?

- To su Nijemci, Austrijanci i Talijani, a u Ludbregu ima i dosta Poljaka. Sve je više i francuskih turista. Mi smo se prije 10 godina morali opredijeliti i stoga smo odabrali kvalitetni turizam. Varaždin i Trakošćan su prepoznati kao mjesta elitnog turizma. Stoga nam dolaze novinari - samo u narednih par tjedana dvoje iz Tajvana, jedan francuski novinar iz magazina Parisien te američka blogerica i novinarka iz Huffington Posta. Prati nas i Paul Bradbury, američki bloger i novinar Google Newsa.

Varaždinska županija ima Strategiju razvoja turizma od 2015. do 2025. godine koju je izradio zagrebački Institut za turizam, a naručitelj je bila Županija. Javno je predstavljena prije dvije godine, no od tada ni riječe o tom dokumentu. Je li to jedan od onih koji je pohranjen u registar i zaboravljen? Ako nije, je li u međuvremenu donesen akcijski plan?

- Mi sudjelujemo u provedbi akcijskih planova koje donosi Ministarstvo turizma i upravo smo tako krenuli s akcijskim planom golf turizma.

Možete  li pojasniti što će se konkretno događati na turističkoj sceni Varaždinske županije do kraja ove godine. Eto, ubrzo završava prvo tromjesečje, a ništa od novih programa nismo primijetili? Zadržimo se, primjerice, na dva ili tri turistički najvažnija projekta za ovu godinu, ona novopokrenuta.

- Upravo čekamo odobrenje projekta Arboretum Opeka - zeleni centar kulture. A sudjelujemo još u 4 projekta - primjerice, u Jalžabetu traje projekt "Iron Age Drava", u okviru kojega se istražuje naselje iz željeznog doba. U rujnu će doći svjetski priznati arheolozi, jer se očekuju značajna otkrića. Tu su i projekti s općinom Vinica, zatim s općinom Donjom Voćom u kojoj uređujemo prilazne puteve do špilje Vindija. Tu je i projekt "Halo, si za bike?" - odnosno, uspostavu međugraničnog biciklističkog parka od Lepoglava do Donje Voće. Koncem travnja imat ćemo 2. Dane okusa varaždinskog kraja, a radimo i predstavljanja u Zagrebu, Minhenu i Parizu.

Kad je zadnji put u ovoj županiji održan neki veći tuzemni ili međunarodni poslovni skup, konferencija s većim brojem sudionika? Na planu poslovnog ili kongresnog turizma kao da se ništa ne događa.

- Pod većim skupom podrazumijeva se onaj od nekih 600 sudionika. Mi za takve skupove nemamo smještajnih kapaciteta - u varaždinskim hotelima imate 299 kreveta. Da biste uopće mogli s turističkim agencijama dogovarati ovakve skupove, onda biste morali imati puno više kreveta u hotelima s 4 zvjezdice.

Da se malo zaustavimo na ovome - kada bi Vam došao neki investitor s idejom izgradnje nekog hotela, što biste mu preporučili?

- Moj prvi prijedlog bila bi izgradnja hotela u Varaždinskim Toplicama.

Kulturno, vjerski, zdravstveni, seoski, kongresni.... Za koji oblik turizma se zalaže Varaždinska županija? Koji je prioritetni?

- Mi smo se opredijeilili za zdravstveni, kulturni i rekreativni turizam, kao i vjerski turizam kakvog imamo u Ludbregu. Radimo na razvoju seoskog turizma, broj noćenja je tu jako porastao - od 900 noćenja u 2015. godini na preko 1900 prošle godine.

Ima li ova županija, što se turizma tiče, uzor u nekoj od europskih regija? Usput, niste li premalo prisutni na na međunarodnoj turističkoj sceni?

- Nama je uzor Austrija. No, Varaždin ima samo 38 tisuća stanovnika, ne možemo biti Beč. Iz brojki koje ste imali prilike vidjeti razvidno je da nas posjećuje sve više stranih turista, što logično znači da smo sve prisutniji u inozemstvu. Prije nekoliko godina slike crkve iz Bednje bile su izložene u podzemnoj željeznici u Parizu - ali o tome ljudi malo znaju.

Sve to pitamo jer turizam promatran kroz hotele i ugostiteljstvo u ukupnom bruto domaćem proizvodu Varaždinske županije, kao pokazatelju gospodarskog razvoja, sudjeluju s oko 2 posto. 

- To je podatak iz 2012. Sada je turizam oko 4% do 5% BDP-a. 

Vratimo se početku razgovora. Kakva će turistički ova županija biti 2025. kao zacrtane ciljne godine  da se nešto promjeni na bolje?

- Želimo da 2025. varaždinska županija bude prepoznata kao jedna od najzanimljivijih turističkih regija u Središnjoj Hrvatskoj, s kvalitetnim i održivim turizmom. 

 

Komentari

17.03.2017. 10:39h Zadnja izmjena: 20.03.2017. 17:39

Foto: Viktor Hranić