Liberalizacija glazbenog tržišta kreće iz V. B.

Piše: evz / VLM

Objavljeno: 10.01.2011. 16:30

Zadnja izmjena: 08.12.2015. 08:07

Foto: profilesblog.com

Kad je u listopadu 2007. godine Radiohead objavio da svi koji to žele s interneta mogu besplatno skinuti njihov novi album "In Rainbows", mediji su pomahnitali. Besplatno dijeljenje glazbe na internetu bilo je daleko od noviteta, ali to je bio prvi slučaj u povijesti bitanske, ali i šire zapadne glazbene scene da jedan zaista "velik" sastav odluči zaobići diskografe i svoju glazbu izravno podijeliti s fanovima.

– Ljudi u našoj diskografskoj kući (EMI) nisu bili loši, ali došlo je vrijeme da se zapitamo zašto ih uopće trebamo. Ovo je naš način govorenja "fuck you" propadajućem poslovnom modelu – rekao je tada pjevač Thom Yorke.

Treba, doduše, naglasiti da je internetska distribucija albuma "In Rainbows" omogućavala fanovima da u zamjenu za skidanje pjesama bendu doniraju svotu po vlastitu nahođenju.

Dvije trećine platilo

Čak dvije trećine odlučile su donirati novac, a prosječna cijena tako plaćenog albuma iznosila je četiri funte, odnosno oko 36 kuna. Bio je to krunski dokaz da slušatelji cijene rad glazbenika, ali da u vremenu opće digitalizacije i dostupnosti besplatne glazbe ne žele podržavati glazbenu industriju kupujući precijenjene CD-e, od kojih tek maleni dio prihoda zaista završava u džepovima izvođača. Za razliku od Metallice, Dr. Drea i drugih glazbenika koji su se par godina ranije s druge strane Atlantika pravnim sredstvima sručili na klince koji su preko Napstera (jedan od prvih servisa za internetsku razmjenu podataka) dijelili njihovu glazbu, i time postali trajno omraženi u očima javnosti, članovi Radioheada bili su svjesni da je pitanje trenutka kad će njihova glazba procuriti na internet, pa su odlučili preduhitriti pirate, istodobno postavši herojima pokreta za liberalizaciju gazbenog tržišta.

Na Božić 2010. pojavio se i prvi potpuno besplatan album jednog svjetski poznatog benda. Bio je to "The Fall" supersastava Gorillaz, koji je Damon Albarn cijelog skladao na iPadu, te potom podijelio na internetu.

Zvijezde dijele najave

Ni tjedan dana kasnije, mlada hip-hop zvijezda M.I.A. na Silvestrovo je preko interneta darovala "Vicky Leekx", svoj drugi besplatni miks-album. Tri važna glazbena imena, tri važna koraka, sva tri iz Velike Britanije. A kakva je situacija na drugim tržištima?

Za potpuno besplatno dijeljenje čitavih albuma najčešće se odlučuju neafirmirani bendovi željni promocije, dok velike zvijezde svoje singlove još dijele kao najave za albume koje ubrzo nakon toga puštaju u prodaju. Među onima koji su potpuno odbacili diskografe zanimljivi su američki rockeri Smashing Pumpkins, koji svoj novi album (sa čak 44 pjesama) već mjesecima pjesmu po pjesmu objavljuju online. Bez trikova, potpuno besplatno.

Tržište naše regije

Zagrebački sastav Elemental je na Božić na svojoj web stranici objavio besplatnu koncertnu verziju pjesama s novog albuma "Vertigo". Još radikalniji bio je u travnju 2010. Dubioza Kolektiv iz BiH, koji je svoj album "5 do 12" u cijelosti darovao preko interneta, baš kao i srbijanski punk rockeri Atheist Rap sa svojim "Pričama matorih pokvarenjaka" 2009. godine, koji je u prvih 24 sata skinut 7500 puta. Usporedbe radi, CD-i najvećih svjetskih gazbenika u nas se rijetko prodaju u više od 1500 primjeraka!


Agencija VLM



Komentari