Nakon tragične nesreće na željezničko-cestovnom prijelazu Čistine između kolodvora Otok i Spačva, gdje su poginule četiri osobe HŽ Infrastruktura oglasila se priopćenjem vezanim uz problematiku sigurnosti prometa na željezničko-cestovnim prijelazima.

- Ne stoji činjenica da postoje neosigurani željezničko-cestovni prijelazi (ŽCP) i pješački prijelazi (PP). Svi službeni ŽCP-i i PP-i na mreži hrvatskih pruga osigurani su nekom razinom osiguranja, a ona ovisi o vrsti ceste i kategoriji pruge koje se ondje križaju i u skladu je sa Zakonom o sigurnosti i interoperabilnosti željezničkog sustava - objašnjavaju iz HŽ Infrastrukture.

Od ukupno 1521 prijelaza njih 897 (oko 60 %) osigurano je prometnim znakovima (Andrijinim križem i znakom STOP), 71 mehaničkim branicima (oko 5 %), 140 svjetlosnim i zvučnim signalima (oko 9 %), a 341 svjetlosnim i zvučnim signalima i polubranicima (oko 23 %). Preostala 72 prijelaza su pješački prijelazi osigurani mimoilaznim ogradama među kojima je njih 11 osigurano i svjetlosnim i zvučnim signalima za pješake (gotovo 5 %).

Rezultati analiza incidenata na željezničko-cestovnim prijelazima HŽ Infrastrukture upućuju na zaključak kako modernizacija osiguranja ne implicira i nužno smanjenje broja nesreća odnosno povećanje tehničke razine osiguranja, nažalost, ne rezultira i proporcionalnim smanjenjem broja nesreća. Naime, od ukupno 29 ozbiljnih nesreća/nesreća u 2013. njih čak 14 dogodilo se na ŽCP-ima osiguranima signalno-sigurnosnim uređajima (ima ih 552), a 15 na prijelazima osiguranima Andrijinim križem i znakom STOP (njih 897). Dakle, statistički je broj nesreća na ŽCP-ima osiguranima signalno-sigurnosnim uređajima približno jednak broju nesreća na ŽCP-ima osiguranima Andrijinim križem i znakom STOP.

Također, podaci pokazuju da je u većini slučajeva (oko 95 % slučajeva) uzrok nesreće na ŽCP-ima nesmotrenost vozača cestovnih vozila, motociklista ili pješaka koji neoprezno prelaze preko pruge i ne poštuju signalizaciju, odnosno osnovna prometna pravila.

Tomu u prilog govori i činjenica kako vozači čak i nasilno prolaze kroz spuštene polubranike  te time izravno ugrožavaju vlastitu sigurnost, ali i sigurnost i živote svojih suputnika i drugih sudionika u prometu. Tako su vozači cestovnih vozila u 2013. slomili 518 polubranika na željezničko-cestovnim prijelazima, a polubranici su uz svjetlosno-zvučnu signalizaciju trenutačno najviša razina osiguranja. U prvih devet mjeseci ove godine zabilježena su 343 slučaja lomova polubranika. Važno je napomenuti da se svaki lom polubranika/branika može smatrati i potencijalnom nesrećom.

HŽ Infrastruktura ulaže napore kako bi modernizirala osiguranje na što više željezničko-cestovnih prijelaza i time ipak povećala razinu sigurnosti svih sudionika u prometu na križanjima željezničkih pruga i cesta.

- U 2013. ugrađena su 32 nova uređaja s polubranicima i svjetlosno-zvučnom signalizacijom u vrijednosti oko 40 milijuna kuna, a do kraja ove godine trebali bi biti ugrađeni uređaji na 20 prijelaza, što je investicija od 20-ak milijuna kuna. Nedavno je s domaćim proizvođačem potpisan ugovor o isporuci 200 novih uređaja za osiguranje željezničko-cestovnih prijelaza te svake godine novom signalizacijom na najvišoj sigurnosnoj razini planiramo osigurati oko 50 prijelaza. Da zaključimo, unatoč stalnim ulaganjima u modernizaciju osiguranja željezničko-cestovnih prijelaza nesreće se i dalje događaju, i to i prečesto na najsuvremenije osiguranim prijelazima. Zato i ovim putem apeliramo na sve sudionike u prometu da ne zanemaruju prometna pravila i prometnu signalizaciju kako bi se ovakve tragične posljedice svele na minimum - piše u priopćenju HŽ Infrastrukture. 

Komentari

04.11.2014. 09:04h Zadnja izmjena: 13.01.2016. 07:19

Foto: Andrej Švoger

Izvor: Ilustracija