nova dimenzija problema

Može li nedostatak kamena dovesti u pitanje brzu cestu? Škvarić: 'Problem je vrlo složen!'

Zbog izgradnje brze pruge prema Križevcima već sada se osjeća nedostatak kamena, a cijene su otišle u nebo. Istovremeno, sprema se izgradnja brze ceste za koju je potreban cijeli godišnji kapacitet jednog kamenoloma, a mjesta u kojima se oni nalaze – dobivaju „crkavicu“ u odnosu na mjesta u kojima se vadi plin a koja ne trpe nikakva oštećenja, prašinu, kamione i buku, poručuje lepoglavski gradonačelnik...
Objavljeno: 13.09.2022. 11:02

Zadnja izmjena: 13.09.2022. 11:10

Za izgradnju brze ceste Varaždin-Ivanec biti će potrebno oko 480 tisuća tona kamena, što je cjelokupan godišnji kapacitet, primjerice, kamenoloma u lepoglavskoj Očuri. Postavlja se stoga pitanje, kazao je danas u eTV studiju Marijan Škvarić, hoće li poskupjeti izgradnja brze ceste ako će se kamen morati dovoziti na primjer iz Istre, te može li zbog toga doći u pitanje cijeli projekt?

Gradonačelnik Lepoglave ovo je pitanje postavio u kontekstu rasprava oko kamenoloma podno Ivančice, pri čemu ga smeta geslo inicijatora peticije protiv kamenoloma koje glasi: „Ne dopustimo da se Ivanečka Željeznica pretvori u novu Očuru“. Nitko nema pravo, niti za to ima potrebe, da od Lepoglave pravi negativan primjer, poručio je danas Škvarić.

Velika nepravda

On sam, kako je rekao, problem se trudi sagledavati objektivno. S jedne strane sjever Hrvatske raspolaže resursima kojima raspolaže (nema sunca ni mora, negon ima kamenolome), a druge strane za korištenje tih resursa od strane privatnika građani nisu pravedno obeštećeni. Grad Lepoglava, primjerice, od svoja dva kamenoloma godišnje uprihoduje svega 100 tisuća kuna.

- Evo samo jedan usporedba: imamo dnevno 1.500 kamiona na našim cestama, trebali bi postaviti semafor kojim bismo ograničili brzinu tih kamiona, a investicija u semafor stoji oko 350 tisuća kuna. Znači, nama treba tri godine da iz rente koju dobivamo akumuliramo sredstva samo za tu investiciju – rekao je Škvarić.

Zašto mi ne dobivamo rentu?

Općina Molve u Podravini, s druge strane, koja ima eksploataciju plina na svojem području, te ne trpi nikakva površinska oštećenja, buku ni prašinu, ima samo 1700 stanovnika a na godišnjoj razini dobiva 12 milijuna kuna za eksploataciju plina na svojem području. Gradonačelnik Škvarić zbog toga postavlja pitanje zašto Lepoglava ne bi dobivala rentu na ime kamenoloma, kao što je Grad Ivanec primjerice dobiva za deponij.

- Nije korektno što kolega Batinić od Grada Lepoglave pravi grad slučaj, a njihovi građani normalno mogu koristiti materijal iz kamenoloma Očura. Ako im to smeta, neka kamen onda voze iz nekog drugog područja ili neka Lepoglavi plaćaju dodatnu rentu, kao što Lepoglava plaća rentu Ivancu zato što ima deponij na svojem području - poručio je Škvarić.

Kamena nema, cijene u nebu

Da bi se pak cjelokupna situacija s nedostatkom kamena mogla itekako osjetiti, te potencijalno odraziti na projekt brze ceste - Škvarić je ilustrirao primjerom nedavne izgradnje pruge prema Križevcima.

- Već sad primjećujemo da materijala nema, da su nam neke ceste na čekanju za asfaltiranje jer tih frakcija koje se trebaju miješati u asfalt - jednostavno ne možete dočekati. Kamioni su prije mogli u jednom danu imati pet obuhvata vožnje, a sada imaju jednu dnevno jer čekaju 4-5 sati na utovar, a cijena je već nekoliko puta otišla prema gore. Pitanje je da li su naši građani spremni plaćati puno veću cijenu investicija koje mi gradovi i općine trebamo učiniti. To je jedan cijeli kompleks stvari - zaključio je Škvarić.

Cijelu emisiju u kojoj je gostovao gradonačelnik Lepoglave Marijan Škvarić pogledajte ovdje: 

 

Komentari