loše stanje u cestovnom prijevozu

SINDIKALIST SINIŠA MILIČIĆ 'Profesionalne vozače doslovce tjeraju van - a nitko ne poduzima ništa...'

Objavljeno: 16.11.2017. 14:01

Zadnja izmjena: 16.11.2017. 14:02

Foto: Željko Porobija

Sindikalista Sinišu Miličića našli smo u njegovom iznimno skučenom uredu na vrhu peterokatnice u Kratkoj ulici. Povod razgovoru bilo je njegovo dugačko priopćenje o stanju u prevozničkom sektoru, za koji je rekao da su u njemu česta kršenja radničkih prava.

Vrlo otvoren u razgovoru, Miličić bez ikakvog krzmanja kaže da je situacija vrlo loša.

- Poslodavci plasiraju laž da im fali radnika jer ljudi ne žele raditi. A doslovce ih tjeraju van - evo, sad imamo 3-4 vozača koja odlaze u Sloveniju. - započinje svoje pojašnjenje Miličić. On ukazuje na nekoliko ključnih problema:

  • Preniske plaće - za vlasnike je prevoznički biznis iznimno unosan, jer su njihovi troškovi za plaće vrlo mali. Čak i kod onih kojih su solidnija primanja, od ukupnog troška poslodavca na plaće odlazi tek 5,52%. Vozači najčešće dobiju nekih 3500 kn neto plaće plus dnevnice - od kojih nema izdvajanja za mirovinsko.

- Austrija, Njemačka i Francuska su donijele zakon po kojima naši vozači moraju biti plaćeno najmanje 8,5 eura po satu kad voze u te zemlje. Jer smo im predstavljali nelojalnu konkurenciju. - navodi Miličić.

  • Prekovremeni rad - profesionalni vozači su diskriminirani i samom činjenicom da je za njih donijet poseban zakon po kojemu je njihovo radno vrijeme 48 sati. U praksi to zna biti i gore - jer mnogi poslodavci i dalje koriste zastarjele tahografe.

- Kad smo nedavno kupili digitalni čitač i kontrolirali ispise tahografa, pokazalo se da radnici nisu imali ni dnevni ni mjesečni odmor. Taj je čitač jeftin i dostupan, mogu ga imati i inspekcija i policija i vlasnici, pa da sami provjere. - govori nam Miličić.

'Ovo bi riješilo situaciju...'

Sindikalisti predlažu i konkretne mjere kojima bi se poboljšao položaj radnika i spriječio njihov sve izraženiji odlazak u inozemstvo. Kao prvo, traže kolektivni ugovor koji bi jamčio minimalnu bruto plaću od 1000 eura.

- Nedavno je za HTV vlasnik Presečki grupe izjavio kako bi vozač trebao imati minimalnu neto plaću od 5 do 6 tisuća kuna. To vam je nekih 1000 euro bruto plaće - i uvijek bi se plaće trebale izražavati u bruto vrijednosti, jer poslodavci su, primjerice, nedavne porezne olakšice na plaće jednostavno stavili u svoj džep. - napominje Miličić. Radno vrijeme bi trebalo biti kao i za sve radnike - 40 sati tjedno. A digitalne tahografe morali bi uvesti u sva vozila koja se koriste u komercijalne svrhe - uključujući i taksije i kombije.

- Oni u prosjeku voze 12 sati dnevno. Najgora je situacija u autobusnom prometu gdje se krše svi mogući propisi. - otvoreno govori Miličić. 

Komentari