Na globalnoj razini tvrtke zbog gospodarskog kriminala gube oko 5% godišnjih prihoda, a u Hrvatskoj je to i više - oko 10%...
Naime, prijevara je širok pravni pojam koji se odnosi na bilo koji namjerni čin u svrhu nepoštene ili nezakonite koristi. U vrijeme krize, brojka gospodarskih prijevara raste kao i broj tzv. "sitnih zločina". Tako je u Hrvatskoj, prema analizama, izgubljeno oko 61.8 milijardi kuna prihoda, tj. 10%.
Ako je taj postotak 5% i u našoj županiji, evidentno je da prosječno poduzeće u Varaždinskoj županiji na raznim oblicima prijevare godišnje izgubi desetke, pa i stotine tisuća kuna prihoda. Naime, prihod jednog poduzeća (prosječno) u našoj županiji bio je 813.833 eura pa je lako vidljivo koliko se hipotetski može izgubiti - 81.383 (10%) ili 40.691 eura (5%) ukupnih prihoda.
Gospodarske prijevare mogu se podijeliti na interne i eksterne. Interna prijevara zapravo je korištenje položaja kako bi se steknula osobna korist. Što se tiče eksterne prijevare, ovdje prevladavaju: naplata neisporučenih dobara i usluga, nuđenje mita, krađa intelektualnog vlasništva, ali se one lakše otkrivaju od onih internih. Broj prijevara raste u doba krize prvenstveno zbog uzroka psihološke prirode. Riječ je o kombinaciji faktora poput pada standarda, bezizlazne situacije te se pružena prilika za počinjenjem prijevare jednostavno racionalizira.
Što se tiče otkrivanja prijevare, osim policijskog istraživanja, u obzir treba uzeti i mišljenje vanjskih stručnjaka ili revizora koji razumiju financijsku/računovodstvenu problematiku. U procesu detekcije potrebno je, osim izvještaja, obraditi i elektronske podatke i transakcije te provesti razgovore sa zaposlenicima. Policija je u posljednje vrijeme upozorila na internetske prijevare u Varaždinskoj županiji. Stoga je potreban oprez prilikom slanja podataka, posebno nepoznatim osobama jer se događa da, osim građana, na prijevare nasjedaju i tvrtke. U zapadnim zemljama pojavio se i trend "iznude" novaca nakon krađe vrijednih podataka o poduzeću.
Reakcija organizacije ovisi o samom obliku prijevare, ali osim saniranja financijskih gubitaka, potrebno je istražiti odgovorne i uzrok problema. Naglasak je na prevenciji te uspostavljanju tzv. upravljanja rizikom prijevare. U to spada praćenje novih tehnologija i znanja, edukacija zaposlenika, online zaštita i kontinuirano djelovanje s ciljem suzbijanja prijevara.
Komentari