U središtu: Predizborna obećanja za razvoj turizma u Varaždinskoj županiji – jesu li ostvariva?

Objavljeno: 12.10.2015. 15:14

Zadnja izmjena: 13.01.2016. 07:09

U predizborno vrijeme stranke predstavljaju svoje izborne programe, a s obzirom da hrvatski turizam kontinuirano raste i čini 20% BDP-a, važan dio programa čini i turizam te preduvjeti za njegov razvoj. Promotrili smo planove stranaka na razini Varaždinske županije.

U Hrvatskoj se 90% turizma odvija u primorskom dijelu Hrvatske, a kontinentalni dio često se spominje kao nedovoljno razvijen. Uz to se još pojavljuje sezonalnost te se većina turističkih kretanja ostvaruje tijekom ljetnih mjeseci. U Varaždinskoj županiji najbolje rezultate ostvaruje grad Varaždin s 21 374 dolazaka te 48.759 noćenja, a slijede gradovi: Ivanec, Ludbreg, Varaždinske Toplice i Lepoglava. Turizam se bazira na manifestacijama, kulturno – povijesnim resursima, ali i prirodnim ljepotama. Ponudom tijekom cijele godine, razvojem specifičnih oblika turizma, primarne i sekundarne ponude, pokušavaju se valorizirati atrakcije kojih ima mnogo i u Varaždinskoj županiji. No, to je moguće jedino dugoročnom strategijom razvoja, ali i ulogom regionalne i lokalne vlasti te svih sudionika na tržištu turističke ponude. Ipak, u programima političkih stranaka jedino je vidljivo da su turizam naveli kao “bitan čimbenik” , no, nigdje nisu navedeni konkretni očekivani rezultati ili kvantitativni podaci.

Domoljubna koalicija: HDZ obećaje 5000 radnih mjesta u turizmu

Upravo je na današnjoj konferenciji više puta istaknut turizam u Varaždinskoj županiji i kontinentalnom dijelu. Tako su spomenute dvije ideje. Prva je kombinacija OPG-a i prodaje poljoprivrednih proizvoda s turizmom i istaknut primjer Austrije u kojoj se to uspješno provodi. Ipak, ni na koji način nije konkretno rečeno na što se misli u vezi tog primjera, na koji način bi to funkcioniralo i kako bi ta suradnja izgledala.

Drugi je prijedlog bio revitalizacija termi te je rečeno da ne treba “izmišljati toplu vodu, jer ju imamo” i opet nije definirano na kakvu se obnovu misli – infrastrukturnu, promociju ili razvoj turističkih proizvoda. Ujedno su naglasili da Strategija razvoja turizma uopće ne govori o kontinentalnom dijelu Hrvatske i zdravstvenom turizmu. Ipak, činjenice su drukčije: u njoj se mnogo puta naglašava upravo razvoj kontinentalnog dijela Hrvatske te je napisana za nacionalnu razinu i nigdje nema davanja prednosti primorskom dijelu. Što se tiče zdravstvenog turizma, istaknut je kao jedan od specifičnih oblika i prisutan je akcijski plan razvoja zdravstvenog turizma.

Od ostalih mjera plana, tu je zapošljavanje te otvaranje novih radnih mjesta, koja direktno ili indirektno utječu i na turizam. Tako se planira 5,000 radnih mjesta u turizmu, ali i gospodarski rast i razvoj. Nije definirano da li se misli na izravno ili neizravno zapošljavanje u turizmu i nije istaknuto da li će u pitanju biti sezonski radnici.

Koalicija “Hrvatske raste” – Održivi razvoj i sufinanciranje

Termin održivog razvoja u SDP-u vrlo se koristi u posljednje vrijeme, a za koaliciju “Hrvatska raste” preduvjet je očuvani i čist okoliš. U svojem programu uglavnom spominju dosad postignute rezultate, pogotovo za turizam koji realno ostvaruje vrlo dobre rezultate. Uz to se spominju investicije i Europski fondovi. Naglasili su važnost sufinanciranja turističkog sektora, ali pritom očito zanemaraju slab odaziv na natječaje iz područja turizma te ukupne troškove od kojih mali poduzetnici velik dio moraju sufinancirati sami. S druge strane, HNS je nekoliko puta spomenuo turizam kao budućnost i u ovom mandatu izradio Strategiju turizma za Varaždinsku županiju u suradnji s TZ Varaždinske županije za razdoblje do 2020. godine. Ipak, i dalje nema konkretnih podataka ili prijedloga turističkih proizvoda u izbornom programu.

ORaH – Osviješteni turizam

Održivi razvoj podrazumijeva korištenje resursa na ekološki održiv način kako bi i buduće generacije mogle koristiti resurse u budućnosti. U strategiji kritika masovnog turizma te sunca i mora. Smatraju da nije sve u brojkama te da ubrzani rast turizma ne mora značiti i zdrav razvoj destinacije, tj. dovodi do zrelosti i saturacije. Realno gledajući, program ORaH-a je znanstveno utemeljen i sastoji se od niza općih i pojedinačnih ciljeva, analize trenutne situacije i dugoročne strategije. Jedina kritika je sljedeća: Hrvatska ipak spada u zemlje s izrazito očuvanim okolišem, a turizam podrazumijeva i proizvodnju, izgradnju, ali i povećanje otpada, stoga je bitno da se takve stvari ne izbjegavaju već da se njima upravlja na spomenutim načelima.

Uspješna Hrvatska: predlažu regije, povezanost i jednu zvjezdicu

Narodna stranka Reformisti, na posljednjoj tiskovnoj konferenciji kritizirala je poteze župana i aktualne Vlade što se tiče ulaganja u infrastrukturne projekte. Predlažu decentralizaciju države na sedam regija, smanjenje javne uprave te niz projekata koji bi doveli do gospodarskog rasta. Najbliže turističkoj strategiji je projekt željezničke pruge kojom bi put od Varaždina do Zagreba trajao 40 minuta. Predložili su ove godine i uvođenje kategorije jedne zvjezdice za sobe, apartmane, studio apartmane i kuće za odmor jer tvrde da smještajni kapaciteti ne mogu udovoljiti strogim kriterijima.

S obzirom da svi novoizgrađeni objekti uvijek imaju tri zvjezdice do pet, a stari od dvije do pet, ostaje nejasno čemu smanjenje kriterija, pogotovo ako je cilj pružanje što kvalitetnije ponude. Jeftini kapaciteti bez kriterija doveli bi do kratkoročnih većih prihoda, ali dugoročno narušili imidž destinacija. Isti je slučaj i s idejom mogućnosti obavljanja ugostiteljske djelatnosti čak i umirovljeničkim i vatrogasnim udrugama, čime ispada da je ideja da se turizmom može baviti “bilo tko”.

Komentari