nina begičević ređep

»Kampus FOI-ja mora biti prioritet nove vlade, jer o nama ovisi budućnost IT sektora«

S prvom ženom i do sada najmlađom osobom na čelu jedne od najjačih visokoobrazovnih institucija u Hrvatskoj, Ninom Begičević Ređep, razgovarali smo uoči završetka prve godine njezinog mandata na čelu Fakulteta organizacije i informatike u Varaždinu…
Objavljeno: 14.06.2020. 09:14

Zadnja izmjena: 14.06.2020. 09:14

Foto: Dino Možek

S prvom ženom i do sada najmlađom osobom na čelu jedne od najjačih visokoobrazovnih institucija u Hrvatskoj, Ninom Begičević Ređep, razgovarali smo uoči završetka prve godine njezinog mandata na čelu Fakulteta organizacije i informatike u Varaždinu…

Nina Begičević Ređep i uprava Fakulteta koju predvodi u tom periodu studentske programe uskladili su s potrebama tržišta rada, uveli studijske programe kao što su umjetna inteligencija i računalne igre; pokrenuli više od 20 milijuna kuna vrijednih projekata, te uspješno nadvladali i pandemiju korona virusa. Politika je, s druge strane, ponovno dokazala svoju tromost, nesposobnost i nedostatak volje za indetificiranjem ključnih poluga razvoja društva. O nedostatku prostornih kapaciteta FOI-ja govori se, kao što znamo, godinama – problem sve više pritišće Fakultet i njegovu upravu; tržište rada vapi za informatičarima, ali projekt izgradnje Kampusa ne miče se od faze koja je bila u moći samoga Fakulteta. Štoviše, da bi Fakultet uopće zadržao svoju snagu i kvalitetu – paralelno sa studijskim programima, provodi čitav niz projektnih aktivnosti, kako bi se mogla zadržati kvalitetna radna snaga. Unatoč činjenici da je održivost takve strategije dugoročno upitna –  te da, istovremeno, na FOI-jeve kadrove čeka gotovo cijela Hrvatska –  spomenuto nije tema aktualnih predizbornih rasprava. Ali, zato jest našeg razgovora...

Profesorice Begičević Ređep, s obzirom da je vrijeme upisa na fakultete, što biste vi kao dekanica FOI-ja odgovorili učeniku zadnjega razreda srednje škole, zašto upisati FOI?

Odgovorila bih mu da je najveća prednost Fakulteta organizacije i informatike njegova interdisciplinarnost i aktualnost studijskih programa, kao i povezanost sa IT tržištem. FOI povezuje znanja iz područja informatike, ekonomije i poslovanja. Svi naši studenti su konkurentni na tržištu rada i mogu se brzo prilagoditi razvoju tehnologije i novim trendovima u poslovanju. Sve to ih čini vrlo poželjnima te im jamči brzo zapošljavanje i napredak u karijeri, kao i natprosječna primanja u Hrvatskoj. Gotovo da nema nezaposlenog informatičara. Većina naših informatičkih studenata pronalazi posao već na zadnjoj godini studija s visokim početnim primanjima i velikom mogućnosti napredovanja. Studenti Ekonomike poduzetništva također pronalaze posao vrlo brzo nakon završetka studija, a poslodavci ih posebno cijene jer uz ekonomska znanja imaju i informatička znanja.

Kada smo prije godinu dana razgovarali, govorili smo o intenzivnoj digitalnoj transformaciji društva. Nitko tada nije mogao ni slutiti kako će se u međuvremenu dogoditi svojevrstan „test“ spomenutog fenomena. Riječ je, dakako, o pandemiji korona virusa. Kako je FOI, kao cijenjeni hrvatski informatički fakultet, organizirao online učenje, i kakva su iskustva studenata?

Na svim studijskim programima FOI-ja nastava od prvog dana izrazito dobro funkcionira i od početka se odvija u potpunosti online. Mi smo sve aktivnosti poput obrana završnih i diplomskih radova, specijalističkih i doktorskih disertacija održali online, kao i više od 80 posto ispita i kolokvija. Također cjelokupnu nastavu ćemo do kraja akademske godine održati na daljinu na hrvatskom i engleskom jeziku. U organizaciji i pripremi online nastave iskoristili smo svoje dugogodišnje iskustvo u e-učenju i za potrebe online nastave pripremili smo vlastitu infrastrukturu. To je razlog zašto nismo imali probleme u radu pod pojačanim opterećenjem. Svim našim studentima na raspolaganju su digitalni materijali, video prezentacije, online testovi, webinari i online konzultacije. Uspjeli smo pripremiti i jedinstven portal za online učenje —  FOI ONLINE koji sadrži niz korisnih preporuka za provođenje online nastave, a dostupan je svima u Hrvatskoj.

Bliži se kraj nastave, imate li kakvu povratnu informaciju, jesu li studenti zadovoljni s online nastavom? 

Mi smo proveli anketiranje studenata kako bismo ispitali njihovo zadovoljstvo online predmetima te su rezultati na više od 2200 odgovora odlični. Više od 70 posto studenata ocjenjuje online nastavu na FOI-ju sa četvorkom ili peticom. Međutim, moram priznati da je ovo razdoblje bilo izuzetno zahtjevno za nastavnike i studente kao i za Upravu Fakulteta, jer se radilo o velikom dodatnom opterećenju kao i o odlučivanju u izvanrednim okolnostima.

Prije godinu dana razgovarali smo i o projektnim aktivnostima FOI-ja, kojih je u tom trenutku bilo 24, ukupno vrijednih 2,6 milijuna eura. U tom pogledu početkom ove godine došlo je do novih pozitivnih pomaka u vidu projekta "Study4Carer". O čemu je konkretno riječ, te ima li FOI i neke druge nove projekte?

Nakon našeg zadnjeg razgovora FOI je prijavio više od 20 novih projekata na međunarodne natječaje, te je dobio nove projekte među kojima i kompetitivni istraživački projekt iz programa Obzor 2020 pod nazivom "TODO – Twinning Open Data Operational". Također, u međuvremenu nam je završio i Obzor 2020 projekt CRISS. Naglašavam ove projekte jer je postotak prolaznosti takvih projekata izuzetno niski, od 7 do 13 posto, a financiranje je značajno. Projekt za kojeg ste me pitali je projekt Study4Carer koji je započeo prije par mjeseci i ima za cilj unapređenje modela stručne prakse. Projekt ima budžet od 4 milijuna kuna. Naime, u okviru tog projekta FOI uvodi obveznu stručnu praksu i na preddiplomske studije u formi jobshadowinga koje će omogućiti studentima rano orijentiranje i profesionalno profiliranje. Kao što znate, FOI ima već više godina obveznu praksu na diplomskim studijima te više od 500 poduzeća partnera te uvođenjem obvezne prakse i na preddiplomskim studijima, postajemo jedinstven Fakultet u Hrvatskoj. Praksu kao i suradnju s poslodavcima vodi naš Centar za podršku studentima i razvoj karijere koji je i na europskoj razini prepoznat i nagrađen kao primjer dobre prakse.

Preuzevši upravljanje FOI-jem, najavili ste reviziju studijskih programa, uz riječi da treba izvršiti njihovo usklađenje s potrebama tržišta rada. Do kakvih je promjena došlo u tom pogledu?

Sa zadovoljstvom mogu reći da smo završili reviziju preddiplomskih studijskih programa Informacijski i poslovni sustavi te vjerujemo da ćemo s novom akademskom godinom upisivati generaciju po tom programu. U reviziji su intenzivno sudjelovali naši partneri – IT poslodavci – te smo na temelju njihovih povratnih informacija vršili usklađivanje programa sa sadašnjim i budućim potrebama tržišta rada. Od većih promjena ističem nove module studijskog programa koji obuhvaćaju Umjetnu inteligenciju u poslovanju, Internet ofThings (Umrežene sustave), te Računalne igre. Ostali moduli su oni po kojima je FOI i do sada bio prepoznatljiv, a to su Razvoj programskih sustava te Analiza i dizajn poslovnih sustava.

Na koji način revidirani studijski programi FOI-ja prate trendove i suvremeno tržište rada? Spomenuli ste umjetnu inteligenciju i Internet of Things kao i računalne igre, zvuči inovativno i atraktivno...

Tako je, FOI s novim revidiranim programom ulazi u nova, inovativna i interdisciplinarna područja, a sve u skladu s potrebama IT tržišta. Umjetnu inteligenciju čine strojno učenje, vizualizacija podataka i znanja, automatsko zaključivanje, robotika, inteligentni agenti. Područjem umreženih sustava želimo obuhvatiti kiber-fizičke sustave, Internet stvari, Internet usluga i pametne tvornice. Sve četiri komponente snažno utječu na organizacije, poslovne procese te način poslovanja, što implicira potrebu za sve većim brojem obrazovanih stručnjaka u tom području. Računalne igre su isto tako značajan smjer razvoja informatike koja povezuje brojne discipline, a to sve zajedno predstavlja velik interes kod novih generacija studenata. Jedno od naših ključnih područja djelovanja je i istraživanje razvoja informacijskih sustava te industrija 4.0 koja objedinjuje interakciju organizacije te informacijske i komunikacijske tehnologije u uvjetima potpune umreženosti.

Nažalost, "vječno pitanje" koje se nameće kada razgovaramo o FOI-ju, jest pitanje izgradnje Sveučilišnog kampusa odnosno FOI-ja II. Je li došlo do kakvih pozitivnih pomaka u međuvremenu?

Sveučilišni kampus Varaždin je projekt koji bi stvarno trebao biti prioritet za hrvatsku Vladu te Grad Varaždin i Varaždinsku županiju. O njemu govorimo od 2012. godine kada smo ga i počeli pripremati, međutim financiranje je i dalje neizvjesno. Radi se o investiciji od 24 milijuna eura, što je velik novac. FOI tim je učinio sve što je bilo u našoj moći – sva potrebna dokumentacije je pripremljena i financirana te je dobivena građevinska dozvola. No, budućnost ovog projekta je i dalje neizvjesna. Nedostatak prostornih kapaciteta nam je postao gorući problem, tako da istražujemo i neke dodatne mogućnosti proširenja prostora FOI-ja. S novim operativnim programom od 2021. godine otvara se nova mogućnost za financiranje Kampusa europskim sredstvima, no moram naglasiti da bez snažnije podrške Vlade Republike Hrvatske, bolje koordinacije ministarstava, konciznijeg definiranja prioriteta i strateških smjernica, od ovog vrlo važnog projekta za našu regiju, kao i za cijelu Hrvatsku neće biti ništa. Žao mi je da "politika" i dalje "ne vidi" intenzivan razvoj IT sektora u našoj regiji i doprinos FOI-ja tom razvoju te ne prepoznaje projekt Kampusa kao prioritet.

Niske plaće u sustavu visokoga obrazovanja FOI kompenzira projektnim aktivnostima, kako bi koliko-toliko mogao konkurirati tržišnoj cijeni rada informatičara. Je li se postigao kakav napredak na nacionalnoj razini kada je riječ o sustavu nagrađivanja?

Dobro ste identificirali gorući problem. Sve veći problem nam je zadržati kvalitetne ljude zaposlene na Fakultetu jer plaće koje asistenti koji ulaze u sustav imaju na Fakultetu (ali i kasnije doktori znanosti te docenti), ne mogu se nikako mjeriti s IT tržištem. Sve se više suočavamo s problemom pronalaska kvalitetnog informatičkog kadra koji želi ostati raditi na Fakultetu, a upravo je to kadar koji bi trebao imati za zadatak obrazovati buduće informatičare za IT tržište. Problem visokog obrazovanja u Hrvatskoj je i dalje taj da zaposlenici na bilo kojem Fakultetu u Hrvatskoj imaju iste plaće (koeficijente) za određena mjesta, bez obzira na opseg posla, postignute rezultate, deficitarnost kadra, broj studenata kao i druge pokazatelje. Posljedice nerješavanja ovog problema će osim Fakulteta koji djeluju u deficitarnim područjima, osjetiti i IT tržište koje treba kvalitetne nastavnike za educiranje njihovih budućih zaposlenika. Jedna od naših strategija kako prkosimo ovom problemu je da uključujemo vanjske suradnike iz prakse u naše nastavne procese. Druga je da zahvaljujući projektima možemo pojedincima koje zapošljavamo na projekte ponuditi plaće koje su više od prosječnih u visokom školstvu. Bez projekata ne bismo mogli na FOI-ju realizirati puno toga, no moramo biti svjesni i činjenice da to podrazumijeva i dodatna opterećenja našeg nastavnog i znanstvenog osoblja i pitanje je održivosti ovakvog sustava.

Godinu dana na čelu ste FOI-ja, a kao što je poznato, aktivni ste i društveno, majka ste jednoga djeteta i bavite se znanstvenim radom. Što su vam uz majčinstvo prioriteti u ovome trenutku i ambicije za budućnost?

Majčinstvo mi je apsolutni i najveći prioritet u životu, obitelj mi je uvijek bila na prvom mjestu. Što se tiče poslovne strane, ciljevi koje je naša uprava definirala za mandatno razdoblje su ambiciozni, ali realni. Uskoro nam ističe prva godina mandata i mogu reći da sam zadovoljna s rezultatima. Unatoč pandemiji i potpunom prelasku na online nastavu, završili smo reviziju sveučilišnih studijskih programa, pojačali internacionalizaciju, povećali dolaznu i odlaznu mobilnost kao i pripremili nastavu na engleskom jeziku, dobili značajne projekte, ali i povećali broj prijava na kompetitivne istraživačke projekte, pokrenuli međunarodne akreditacije, povećali broj znanstvenih publikacija naših djelatnika u relevantnim međunarodnim časopisima, jako smo dobro surađivali s našim studentima koji ostvaruju velike uspjehe na nizu informatičkih i poslovnih natjecanja, povećali prihode, omogućili bolju prohodnost kroz naše studije, smanjili nastavno opterećenje nastavnika, intenzivirali suradnju s poslodavcima i uključili ih u nastavni proces, uveli obveznu praksu na preddiplomski studij te smo uložili velika sredstva u laboratorijske dvorane, vanjski izgled zgrade, podrum zgrade i dr. Suradnja s poslodavcima je odlična i sve ih više uključujemo u svakodnevni rad našeg Fakulteta: sudjeluju u nastavi, nizu aktivnosti integriranih u nastavni proces, stručnoj praksi, projektima...

Komentari