NEDJELJNI INTERVJU

Za NK Varaždin izdvojio je milijun kuna, a Varaždin pretvara u centar Europe

Tko je John Laslavic, vlasnik tvrtke Upchain, koja je odlučila postati najveći sponzor varaždinskog prvoligaša, za kojeg će godišnje izdvajati iznos od čak milijun kuna? Zanimalo je to mnogobrojne Varaždince i nogometne fanove nakon što je odjeknula vijest, a mi smo stvar odlučili provjeriti iz prve ruke. Tko je čovjek čiju tvrtku trebaju BMW, Apple, Tesla i Walt Disney, a razvijao je i vojne avione?
Objavljeno: 11.10.2020. 08:20

Zadnja izmjena: 18.10.2020. 18:11

Foto: Dino Možek

Tko je John Laslavic, vlasnik tvrtke Upchain, koja je odlučila postati najveći sponzor varaždinskog prvoligaša, za kojeg će godišnje izdvajati iznos od čak milijun kuna? Zanimalo je to mnogobrojne Varaždince i nogometne fanove nakon što je odjeknula vijest, a mi smo stvar odlučili provjeriti iz prve ruke. Tko je čovjek čiju tvrtku trebaju BMW, Apple, Tesla i Walt Disney, a razvijao je i vojne avione?

John Laslavic rođen je u Torontu u Kanadi, otac mu potječe iz Duge Rese, no majka mu je naše gore list te potječe iz Klenovnika. John je završio fakultet za strojarstvo i računalne znanosti, prvi veći posao bio mu je u području upravljanja razvojem proizvoda u Siemensu, a najizazovoniji zvao se – Joint Strike Fighter program. John je, naime, radio na razvoju vojnih aviona, pri čemu je vodio suradnju između američkog ministarstva obrane, Lockheed Martina, Pratt & Whitneya i drugih značajnih tvrtku. Nas je, dakako, zanimalo kako je nakon toga nastao Upchain, čime se tvrtka bavi i kako se John Laslavic našao u rodnom kraju svoje majke….

Počnimo od Upchaina. Čime se bavi vaša tvrtka i kako je nastala?
Projekt razvoja vojnog aviona trajao je šest godina i nije dobro prošao, ali sam iz njega naučio mnogo stvari. Vidio sam da na tržištu nedostaje nešto za manje firme, nešto što bi im omogućilo suradnju na velikim projektima, s većim firmama. Sve novo što se događa izmislile su manje firme (Google, Tesla, Apple, Rimac…). Zato veće firme žele surađivati i spajati se s manjima. Međutim, ogromna je razlika kako radi velika firma i kako radi mala firma. Zato između njih mora postojati sofverska platforma, kako bi učinkovito mogli surađivati. To je bila ideja za Upchain i na tome radimo. Riječ je o softverskoj platformi koja omogućava svim sudionicima u razvoju bilo kojeg proizvoda, da budu uključeni u proces od njegove same ideje pa sve do prodaje. 

Tko se sve danas koristi vašim softverskim sustavom?
Upchain danas ima više od 10.000 korisnika njihovih platformi, a koriste se za dizajn i proizvodnju automobila (Magna, BMW), kod razvoja satelita i znanstvenih instrumenata (OHB), nuklearnih elektrana  i medicinskih uređaja (ATS) te kod proizvodnih linija za Apple i Teslu, kao i za industriju zabave Walt Disney. Ta platforma je sve važnija iz razloga što povećava učinkovitost tvrtki, odnosno skraćuje vrijeme pripreme proizvoda za tržište.

Zapošljavate 43 djelatnika, od čega najviše u Varaždinu, i njihov broj se neprestano povećava. Kako ste se našli u rodnom kraju svoje majke?
Jedan od najvećih projekata bio nam je upravo s Magnom, a kako oni imaju veliku tvornicu u Grazu, trebao sam tvrtku smjestiti negdje blizu i tako se rodila ideja za Varaždin. Ovdje imam rodbinu, a dobar je i fakultet (Fakultet organizacije i informatike, nap.). Zaposlio sam dva stručnjaka, da pomognu na tom projektu, a onda smo se počeli širiti. Tako je sve je to počelo prije deset godina.

Vaš zaključak nakon 10 godina?
Tu su dobri ljudi i dobre škole, sve se dobro razvijalo. Najprije smo radili samo consultingu, bez softvera, a onda smo se prije četiri godine prebacili i na softver.

Jedna od presudnih stvari za razvoj podružnice u Varaždinu bila je činjenica da je vaš softver dobro „sredstvo“ i za rad od kuće?
Da, danas prevladavaju globalni poslovi u kojima kompanije imaju urede na svim kontinentima, a konkurentnost ih prisiljava da surađuju u realnom vremenu. Na probleme moraju reagirati u minutama, ne u tjednima, a kako se naš proizvod pokazao uspješnim i za rad kod kuće, tako se sve više razvijala i varaždinska podružnica.

Nove ljude tražite i nadalje?
Pod hitno se moramo širiti i zapošljavati. Trebamo nove ljude i zato smo počeli s ulaganjem u NK Varaždin. Želimo da se zna za brand, da privučemo što kvalitetnije ljude. Mi bi do kraja godine trebali imati dvostruko više zaposlenih. Moramo odbijati poslove jer nemamo dovoljno ljudi, to nam je sada problem. 

Kažete, upravo potraga za novim ljudima dovelo vas je do potrebe reklamiranja imena Upchain. No, što je još bilo presudno kada je riječ o suradnji s NK Varaždinom kojeg sponzorski pratite još od Druge lige?
Hrvati su jako konzervativni, neće ići iz velike firme i stabilnosti u manju firmu. Znači, morali smo širiti naš brand, da se čuje za nas, te smo vidjeli da nas nakon prvog ulaganja u NK Varaždin ljudi prepoznaju. Zato smo se odlučili na novo sponzorstvo. Kvalitetniji stručnjaci s iskustvom ne traže posao, oni već imaju posao. Moramo naći načina da ih privučemo. Nije dovoljno privući ljude samo plaćom, nego i ime tvrtke mora biti poznato. S druge strane, ja volim nogomet i tako sam se upoznao sa Stjepanom Cvekom i Zlatkom Dalićem. Važno mi je da su ljudi koji vode klub ozbiljni. Jako sam zadovoljan s njima i jako dobro surađujemo. Oni isto hoće napredovati. 

Ono što sve jako zanima, s obzirom da paralalno živite i radite u Hrvatskoj i Kanadi, jest koje su razlike?
Puno je lakše poslovati u Kanadi. Ovdje svaki grad ima nešto drugo, mnogo je papirologije i zakoni se stalno mijenjaju.  Komplicirano je i u Njemačkoj, ali znaš kad jednom riješiš, da je to-to, a ovdje se nešto mijenja svaki dan. Troje ljudi moram zaposliti u računovodstvu da mogu to pratiti. U Kanadi ne trebaš ništa, sve napraviš online i gotovo je. 

Ipak, jeste li optimistični?
Doći će to s vremenom. Ovdje se sve malo zaustavilo kad je bio rat. Hrvatska je izgubila 10, 15 godina i treba vremena da se to nadoknadi. Ali, ide…

Vaši planovi s Upchainom u Varaždinu?
Za mene, za Upchain, Hrvatska će biti centrala za Europu, a možda i za Aziju. Namjeravamo se širiti, ali nam je najveći problem naći ljude. Hrvati se boje promjena – ne znam zašto? Ljudi su konzervativni i ne žele uskočiti u nešto novo, a sad je vrijeme promjena. Ono što će se dogoditi u sljedećih deset godina, nije se dogodilo u posljednjih dvije tisuće godina. Tehnologija će sve promijeniti. Hrvati će zaostati za drugima ako se ne promijene. To je zadatak države, ona mora gledati što se događa u okruženju, jer ona najviše može napraviti.

Komentari