NEDJELJNI INTERVJU

Krešimir Krog: Ljudi su prva linija, a prvu liniju treba braniti!

S iznajmljivanjem aparata za tople napitke i snack počeo je još daleke 1994. i do danas postao jedan od najjačih u djelatnosti u Hrvatskoj...
Objavljeno: 16.05.2021. 07:56

Zadnja izmjena: 16.05.2021. 08:59

Foto: Dino Možek

„Ljudi su prva linija, a prvu liniju treba braniti. Ako me pitate koju sam pouku izvukao iz epidemije kojoj se, eto, nazire kraj, onda mogu reći da je to zaključak da sam trebao akvizirati još više“, kaže ivanečki poduzetnik Krešimir Krog, jedan od najjačih u djelatnosti iznajmljivanja aparata za tople napitke i snack.

O Krešimiru Krogu, njegovom uspjehu i njegovoj zanimljivoj djelatnosti pisali smo već i ranije, no podsjetimo čitatelje da je s aparatima za tople napitke krenuo još daleke 1994. U povijesti njegovoga poslovanja zbog toga se u mnogome ogleda i gospodarska povijest Hrvatske.

Počeo je kao gastarbajter. Imao je ušteđevinu, ali nije mogao dobiti povoljno financiranje. Unatoč svim izazovima, prebrodio je 1990-e, okusio uspjeh početkom 2000-ih, a onda je ponovno nastupila kriza 2008. Neki veći poslovni sustavi najednom više nisu trebali njegove aparate.

Sreća u nesreći bila je ta što se nije zaduživao, pa je s dobrom likvidnosti počeo kupovati tvrtke koje su krizu dočekale zadužene ili u nekim drugim problemima. Tako je i krenulo, a tako je dočekao i aktualnu krizu iz koje je ponovno izvukao mnoge dobre pouke...

"Radnik je nama prva linija, a prva linija se mora braniti."

  • Početak epidemije zatekao vas je usred procesa preuzimanja još jedne tvrtke iz branše, a vi od preuzimanja ne samo da niste odustali - nego se u međuvremenu kupili još jednu tvrtku iz djelatnosti. Kako su se ti ionako složeni procesi odvijali tijekom epidemije?

Krajem siječnja prošle godine mi smo već imali potpisan sporazum o preuzimanju. Informacije o covidu već su postojale, ali budimo iskreni, kao i većina ljudi na to smo gledali onako, kao iz prikrajka. Potom je započeo krizni menadžment. Savjetovao sam ljudima da ostanu mirni, iz inozemstva smo nabavili maske, te smo krenuli dan za danom u skladu s mjerama. Istovremeno smo doživjeli dva šoka: osim neizvjesnost koju smo dijelili sa svima, dio aparata nam je prestao raditi odmah čim su se zatvorile velike firme.

  • Dio suradnika i obitelj odgovarali su vas od preuzimanja još jedne tvrtke. Što je utjecalo na vašu odluku da taj korak ipak napravite?

U takvim situacijama nije lako ostati hladne glave, ali danas, kada se krizi nazire kraj, a mi zbrajamo izgubljeno i ono što smo dobili akvizicijom dvije tvrtke, onda ispada da gubitaka nismo imali te smo čak uspjeli ostvariti i umjereni rast.

  • Slične ili identične poslovne poteze povukli ste i tijekom krize 2008.-2015. Vjerojatno biste ih onda savjetovali i drugima, ali što biste rekli - jesmo li danas kao gospodarstvo opećnito otporniji na šokove?

Ova kriza nije ni blizu krizi iz 2008., kada se mnogi nisu izvukli, a neki njezinu cijenu plaćaju sve do dana današnjeg. U cijelini gledano, danas smo mnogo otporniji na financijske izazove. Udar ove krize svakako je ublažila i pomoć države, premda treba reći da – osim troškova rada – poduzetnici imaju i mnogo drugih troškova, koje neki nisu uspjeli nadoknaditi. Mi nismo imali potrebe za pomoći od države, te smo sami poduzimali sve da zadržimo svoje ljude. Moja odluka je bila da se, bez obzira na smanjenju radnu aktivnost, primanja ne smanjuju. Radnik je nama prva linija, a prva linija se mora braniti.

  • Unatoč tome što niste koristili mjere, kako biste ocijenili ulogu države?

Budući da je bila riječ o općoj nepoznanici, sumnjam da bi se netko drugi bolje snašao. Ljudi su se trudili i ja bih im dao ocjenu 5+.

"Kod nas već rade ljudi koji su se vratili iz inozemstva, shvativši komparativne prednosti ostanka kod kuće."

  • Vratimo se na pitanje radne snage koju nazivate „prvom linijom“. Korona je trenutno zaustavila njezin odljev, ali kako na taj izazov odgovoriti u budućnosti?

Nedostatak stručnog i kvalitetnog radnog kadra za nas je bio daleko veći problem od koronavirusa. Drago nam je, međutim, da kod nas već sada rade ljudi koji su otišli pa se vratili, shvativši komparativne prednosti ostanka kod kuće. Što se tiče mjera za ostanak, za početak smatram da, iako su učinjeni određeni pomaci (poput nagradnog fonda i t.sl.) još uvijek ima prostora na rasterećenjima od strane države.

  • Koje je vaše mišljenje: može li se ugostiteljstvo vratiti na staro?

To je pitanje svih pitanja, ali smatram da može. Svakako će se vratiti na razinu od 80 ili 90 posto u odnosu na prije. Zašto? Zato što će dio ljudi uvijek voljeti doći i sjesti, biti poslužen. Odahnuti, odraditi neki svoj ritual… Žao mi je zbog toga što je predsjednik ugostitelja - nas koji imamo automate - optužio za neki ekstra profit, kada su u cijelom proteklom razdoblju svega dva mjeseca prevagnula u našu korist. Vidjeli ste i sami da, čim su se otvorile terase, ljudi su opet pohrlili natrag u kafiće.

  • Ljubiteljima kafića otvorile su se terase, a ljubitelji kave iz vaših automata dobili su kartonske čaše. Riječ je također o projektu koji ste odradili tijekom pandemijske godine?

U taj projekt krenuli smo još prije dvije godine i trudili se pronaći dobavljača koji će zadovoljiti i funkcionalnost i kvalitetu čaše. Uspjeli smo ga pronaći, iako moram reći da su mnogi iz naše tvrtke zbog toga otišli razočarani. Na kraju smo međutim uspjeli, a zahvaljujući kartonskim čašama, našim napitcima dali smo jednu notu koju nije moguće dobiti kod siromašne plastične ambalaže. Također, time i mi želimo biti dio zelenih nastojanja da se smanji CO2, a za čime ide i naša država od 1. srpnja ove godine, odlukom da se jednokratna plastična ambalaža izbacuje iz upotrebe.

  • Jeste li spremni i za euro?

Naši aparati za euro su spremni još otkako smo ušli u Europsku uniju 2013., a danas se već bavimo digitalnim oblicima plaćanja na koje se ljudi tek navikavaju - ali koji dolaze.

"Zahvaljujući kartonskim čašama, našim napitcima dali smo jednu notu koju nije moguće dobiti kod siromašne plastične ambalaže"

  • Projekt na koji ste posebno ponosni, a također ste ga uspjeli odraditi tijekom korona-krize, jest softverski nadzor svakog pojedinog aparata?

Tako je. Mi smo zauzeli stav da sa sustavom fiskalizacije svakog pojedinog automata moramo ugraditi i hardvere za njihov softverski nadzor. Na kraju smo u tome uspjeli i brže nego što smo se nadali, a što mogu zahvaliti našim djelatnicima koji su se posebno angažirali. Takoreći nisu pitali za vrijeme. Riječ je o vrlo skupom sustavu kojeg sam, bit ću to slobodan reći – zamislio još prije 12-ak godina, međutim tada je to bilo još zahtjevnije za odraditi (slab internet i t.sl.). Da smo  u tome uspjeli, danas bismo imali softver koji bi bio vrlo interesantan tržištu. Sada su nam na „klik“ i u realnom vremenu dostupni podaci o svakom pojedinom automatu, što će neizmjerno poboljšati kvalitetu naše usluge.

  • Korona krizi polako se nazire kraj, ali kakve možemo izvući pouke?

Ja sam uvijek u klasi optimista. Vjerujem da bolazi bolje vrijeme za sve nas. Prije svega za sve naše klijente, jer ako oni ne rade dobro, kako ćemo onda mi? Ako je pak nešto dobro za našu firmu, onda je dobro i za naše radnike. Ljudi će, uvjeren sam, uskoro i živnuti. Ako me pak pitate osobno, onda mogu reći da sam trebao akvizirati još više.

Komentari