Operativni direktor Mobilisisa

"Bili smo prvi hrvatski start up, a danas nas je 70 i radimo po cijelom svijetu"

Goran Kanižaj, operativni direktor tvrtke Mobiliis izabran je za najboljeg mladog menadžera 2019., u izboru Hrvatske udruge menadžera CROMA,

Piše: Mateja Rak

Objavljeno: 15.12.2019. 08:54

Zadnja izmjena: 15.12.2019. 12:40

Foto: Luka Šalamun

Goran Kanižaj, operativni direktor tvrtke Mobiliis izabran je za najboljeg mladog menadžera 2019., u izboru Hrvatske udruge menadžera CROMA, a odabran je među 137 kandidata koje su nominirali Hrvatska gospodarska komora, Županijske komore te gradski uredi za gospodarstvo.

Tvrtka Mobilisis proizvodi modernu, inovativnu informatičku infrastrukturu za upravljanje industrijskim procesima te mobilno prikupljanje i prijenos podataka, a sve je krenulo još 2005. godine i nekoliko entuzijasta s dobrom idejom i vizijom. Poduzetništvom se Goran bavi već 15 godina, odnosno od svoje 22.godine, a kako kaže, sve je krenulo od igre i afiniteta prema elektronici i razvoju softwarea još u studentskim danima. Kako smatra, nagradu je dobio između ostalog radi velike podrške kolega i zaposlenika koji su sa zadovoljstvom podržali kandidaturu za najboljeg mladog menadžera.

Elektronika vas je počela zanimati još u osnovnoj školi, a na fakultetu se ‘’igra’’ pretvorila u nešto ozbiljnije i dovela do otvaranje tvrtke...

Da, bavio sam se elektronikom još od osnovne škole. Govorim u prošlom vremenu jer se nažalost više ne stignem baviti. U to vrijeme sam dosta sudjelovao na raznim natjecanjima i na izložbama inovacija kao mladi inovator i nerijetko sam osvajao zlatne i srebrne medalje. Sve se nastavilo u Elektrostrojarskoj školi, pa na fakultetu i nekako je došlo do toga da smo odlučili osnovati firmu. U to vrijeme sam studirao elektrotehniku u Varaždinu, ali firma i fakultet nikako nisu išli zajedno pa je onda fakultet pao u drugi plan tako da ga nisam nikad završio, ali smo zato firmu razvijali dalje. Naravno, na početku nije bilo jednostavno doći do kapitala i dobrih projekata, ali smo se polako probijali. Danas nas je 70 i radimo skoro po cijelom svijetu.

Dakle, fakultet ste ‘’žrtvovali ‘’ radi posla?

Da, polako smo prestali polaziti predavanja i tako je na tome ostalo. Nakon par godina sam se ispisao i zatvorio tu cijelu priču. Kao što sam rekao, u prvim godinama firme to nije bilo moguće balansirati uz sve druge obaveze. Inače, prije tri godine sam upisao Ekonomiju poduzetništva i to upravo završavam.

Dakle, cijela ideja tvrtke počela je 2005. godine i bili ste prvi hrvatski start up?

Iako u ono vrijeme još uvijek nije postojao izraz start up Mobilisis je imao sve karakteristike današnjih startup- ova. Bili smo novoosnovano poduzeće s globalnim ambicijama i globalnim potencijalom što je danas definicija start upa. Inače, otvoriti tvrtku 2005. nije bilo jednostavno za mlade ljude kao danas. Prve dvije godine nećemo reći da je bilo lako ali puno smo radili i malo spavali kako bi naša Fleet management platforma zasjala u punom sjaju. Radilo se paralelno i na drugim pametnim uređajima jer ideja je bilo mnogo. Tih godina se osnivao i Tehnološki park i logični slijed je bio da naše prve godine provedemo tamo. 2007. godine naš proizvod Fleet management postaje komercijalan.

Već smo prije spomenuli kako se vaša tvrtka bavi ‘’proizvodnjom informatičke infrastrukture za upravljanje procesima te mobilno prikupljanje i prijenos podataka’’. Možete li laički objasniti o čemu se radi?

Radimo pametne uređaje i Internet platformu te mobilne aplikacije za povezivanje tih uređaja. Na primjer parkirne senzore koji javljaju zauzetost parkirnih mjesta, uređaje koji se ugrađuju u vozila pa javljaju parametre iz vozila i slične podatke. Danas se to zajednički naziva Internet of Things.

Jedan od takvih projekata ste razvili u Dubrovniku. Radi se o najvećem projektu iz segmenta pametnih gradova u Hrvatskoj i regiji. Možete li nam malo detaljnije objasniti?

Dubrovnik je prvi u svijetu pokrenuo inicijativu da napravi projekt ‘’pametnog parkinga’’ i da u svako parkirno mjesto u gradu ugradi senzor koji javlja status zauzeto/ slobodno. Te se informacije kroz našu Internet platformu zatim distribuiraju parking operateru koji može raditi pametnu naplatu, ali i običnim građanima kako bi pomoću aplikacije mogli naći slobodno parkirno mjesto. Inače, tu nije samo inovacija u parkirnom senzoru koji je naš patent, nego je tu i novi način spajanja na Internet putem NB-IoT načina povezivanja, jer se danas odvajaju tehnologije spajanja na Internet pomoću mobitela za surfanje i Facebook i način spajanja za uređaje. Proizvođač infrastrukture je Hrvatski Telekom, a mi smo isporučitelj i proizvođač senzora.

Postoji li plan da se ovakav sustav postavi i u Varaždinu?

U Varaždinu imamo već dosta instaliranih senzora i opreme, ali grad još nije donio odluku da uvede sustav na sve parkirališne površine. Te tehnologije su još uvijek dosta skupe za domaće tržište. Puno više radimo u zapadnim država, a dosta i u Izraelu. U Varaždinu je sustav djelomično ugrađen jer nama treba „testni poligon“ da bi proizvod testirali i poboljšavali. Danas ima dosta Smart City inicijativa financiranih iz EU fondova pa se tako naš sustav može naći i u Vukovaru, na Krku itd

Koji su sljedeći koraci za daljnji rast i razvoj tvrtke?

Preko puta starog prostora 2016. smo godine kupili zemljište i prijavili se na EU sufinanciranje za izgradnju novog poslovnog prostora, te smo nakon pozitivne evaluacije započeli sa provođenjem projekta prije dvije godine. U projektu nije bila samo izgradnja novog prostora nego i školovanja ali i opremanje tako da trenutno imamo jedan od najboljih IoT laboratorija u regiji. Taj je projekt završio u srpnju ove godine. Novi je prostor projektiran za 140 ljudi, a nas je trenutno 70 tako da planiramo širenje i nova zapošljavanja.

Koji stručni kadar najviše tražite i imate li problema sa pronalaskom i zapošljavanjem ljudi?

Najviše tražimo u razvoju - developeri, programeri, ali i ljude u razvoju elektronike i uređaja. U Varaždinu se nađu kvalitetni software-aši ali na području elektronike su to su najčešće FER-ovci pa ljude moramo iz Zagreba „dovlačiti“ u Varaždin, i nalaženje tih kadrova nam je najveći problem.

Spomenuli ste kako imate problem sa pronalaskom i zapošljavanjem ljudi s čime se bori i većina tvrtki u Hrvatskoj, ali me zanima kako motivirate i zadržavate postojeće zaposlenike?

Cijela ova investicija u nove prostore i sve oko toga bila je namijenjena zaposlenicima – da osiguramo dovoljno prostora i kvalitetne opreme i sadržaja. Mobilisis nema veliku fluktuaciju ljudi jer od nas ljudi rijetko odlaze, pogotovo ne u druge države. No, i dalje smo „gladni“ novih ljudi, pogotovo u sektoru razvoja i tu se dosta borimo sa zapošljavanjem.

Tehnološki Park u Varaždinu se razvija i stalno ‘’puni’’ novim start up tvrtkama. Možemo li reći da je Varaždin među najjačim gradovima u Hrvatskoj u tom sektoru?

Mislim da možemo. Isto tako mislim da tome jako doprinosi FOI jer se kod njih potiče kreativnost i poduzetništvo, odnosno projektni rad i osamostaljenje. Svatko tko ima dobru ideju, nerijetko je spreman okušati se u poduzetništvu. Mislim da je čak i lakše pokušati kada ste mlađi, manji je rizik.

Sve više se u stranim medijima piše kako pojedine firme uvode ‘’četverodnevni radni tjedan’’ kako bi se povećala produktivnost zaposlenika? Što vi mislite o tome?

Ljudi koje zapošljavamo su mladi ljudi koji danas funkcioniraju malo drugačije i sigurno da se moramo mijenjati kako bi njima bili zanimljiviji, ali sve to mora graničiti sa nekakvom efikasnošću i disciplinom. Ima različitih beneficija koje su danas ponuđene na stolu od poslodavaca. Mi ne razmišljamo o četverodnevnom radnom tjednu, ali kod nas ljudi rade opušteno i kad god trebaju nešto, mogu otići iz firme, ali sve je stvar povjerenja i radnikove svijesti.

Komentari