Varaždinski “Kralj leda“: Velimir Glavica je prvi Hrvat koji vozi tegljače kanadskom “ledenom cestom“

Objavljeno: 21.09.2015. 19:01

Zadnja izmjena: 17.02.2016. 11:11

Foto: Siniša Sović / arhiva Velimir Glavica

Varaždinac Velimir Glavica prvi je i jedini Hrvat me?u voza?ima koji u sjevernoameri?koj kanadskoj tundri uz dosta rizika zara?uju novac vožnjom teglja?a preko glasovite “ledene ceste“. Za takav poduhvat, morate imati “žicu“ i vrhunskog trenera koji ?e vas nau?iti kako se to radi, kaže Glavica, jedan od “kraljeva leda“...

Moj san je bio da do?em na taj famozni “ice road“ (ledena cesta) i mnogi moji prijatelji su me odgovarali, pa ?ak i ismijavali. No, prije dvije godine donio sam kona?nu odluku i uputio sam se u Kanadu, rekao je ovaj 30-godišnjak kojeg je udomila iseljena rodbina.

- Po dolasku u Niagara Fals morao sam ponovno  polagati voza?ki ispit za B i C kategoriju. Naime, propisi su takvi da vam Kana?ani ne priznaju položene ispite u Hrvatskoj. Morate ponovno pokazati znanje i sve to košta – veli ovaj iskusan voza? kamiona koji je osim te kvalifikacije u Varaždinu u Gospodarskoj školi stekao i zvanje pizza majstora.

Nakon ponovnog polaganja ispita „po kanadskom modelu“, slao je molbe za posao na sve strane i naposljetku uspio dobiti radnu dozvolu  tvrtke Westcan bulk transport.

- Dobio sam u prosincu 2013. godine posao voza?a teglja?a s maksimalnom težinom 63 tone. nakon svega 9 mjeseci menadžer me unaprijedio i postajem instruktor, odnosno trener novim zaposlenicima. Obuka neiskusnih voza?a traje 15 mjeseci. Vozimo teret kroz sve kanadske provincije i dnevno se prije?e 1.300 kilometara – kaže Glavica o svom poslu te dodaje kako su pri?a za sebe „ledene ceste“.


Sjede na barutu

One nisu onakve kakvim ih prikazuju televizijske serije, ve? je realnost prema njegovim rije?ima daleko surovija.

- Te ogromne kamione vozimo preko zale?enih jezera do rudnika dijamanata Ekaty, Diavik ili u rudnik Gatcho hue diamond mine. Debljina leda preko kojeg prelazimo je od 90 do 180 centimetara i minimalna temperatura zraka mora biti -25°C, ina?e se ne kre?e na put. Maksimalna težina kamiona s kojim sam prelazio jezera bila je oko 70.000 kilograma. Obi?no tovarimo radne strojeve, naftu i tzv. „prill“ eksploziv za miniranje u rudnicima te ostale potrepštine. Dakle, pritom još i „sjedimo“ na barutu – isti?e.


Dubina spomenutih jezera je do 1.500 metara, a led pod kota?ima neprekidno puca tijekom vožnje. Zaustavljanje je zabranjeno osim u slu?aju kvara jer rizik od propadanja u jezero raste.

- Na žalost, dešava se da led pukne pod teglja?em. U takvoj situaciji spašava se „glava“ napuštanjem kamiona i sve opreme. Njeni je vlasnici uvijek osiguraju prije transporta, a sve financiraju vlasnici rudnika dijamanata. Ice road ceste su otvorene 24 sta, nisu osvijetljene i svakih 20 minuta njom smije pro?i najviše 4 ili 5 kamiona u konvoju. ?elni kamion diktira tempo vožnje i javlja kolegama koji ga slijede što ih o?ekuje na putu. Razmak izme?u vozila je 500 metara, odnosno takav konvoj se proteže 2,5 kilometra – pojasnio je Glavica.



Ovakva riskantna vožnja po?inje 15. sije?nja i traje sve do 15. travnja i nakon „ledenih“ tura voza?e ?eka odmor od najmanje tjedan dana.

- Najgore je što u slu?aju nevremena „ledene ceste“ doslovno iš?eznu. Vožnju nastavljamo tek kada ih o?iste. Zato jedna tura zna potrajati 5-6 dana. najdužu rutu vozio sam od Yellowknifea do Ekaty diamond minea koja ima 430 kilometara i prošao sam je, ovisno o uvjetima vožnje, za 14 ili 18 sati – veli ovaj neustrašivi Varaždinac koji za sebe kaže da voli izazove, makar i rizi?ne.



Zarada je neizvjesna

Koliko je njemu poznato, prvi je i jedini Hrvat koji vozi teglja?e po ledenim cestama koje ?ini 85 posto leda i manje plohe ?vrstog kopna.

- Ukoliko ste spremni obavljati ovakav posao, samo uz dosta sre?e on vam se može financijski isplatiti. Šanse za uspjeh su 50:50 i to uz ogromna odricanja. Osim vremenskih neprilika, dodatne poteško?e nam stvaraju i teglja?i koji se dosta kvare – zaklju?io je Glavica koji se ovog tjedna vra?a natrag u Kanadu.



Njemu je ona, kaže, druga domovina u kojoj su ga novi sunarodnjaci izuzetno dobro prihvatili te mu omogu?ili da ostvari svoje snove i postane jedan od malobrojnih “kraljeva“ ledenih cesta.

U nastavku pogledajte kroz kakvu izazovnu, tešku i neizvjesnu vožnju preko ledene ceste prolaze Velimir Glavica i njegovi prijatelji:

 

 

Komentari