Osim što je osnovao Hrvatsku Parfemsku Kuću u Čakovcu, Tomislav Vrbanec jedini školovani parfumer u Hrvatskoj, uvršten je među najbolje parfumere svijeta, a parfemi poznatih svjetskih brendova koje kupujete, njegovo su djelo. No, on baš kao prava siva eminencija, djeluje iz pozadine, te izvan struke i djelatnosti – nitko ne zna tko je zapravo.

Upravo zato razgovarali smo s tim jednostavnim, vedrim, opuštenim i skromnim 36-godišnjakom, koji je u 12 godina, koliko je u svijetu parfema, kreirao 360 tisuća vlastitih parfemskih receptura. Zanimljiv je zapravo cijeli njegov put do toga „misterioznog“ svijeta parfema, posve nepoznatog većini ljudi.

Naime, Tomislav je završio Graditeljsku školu u Čakovcu da bi potom zbog ljubavi, kako nam je iskreno rekao – upisao građevinu u Zagrebu od koje je nakon prve godine odustao jer je, kako kaže, bilo teško pohvatati sve te silne matematike, a bio je i povrijeđen razvodom roditelja u to vrijeme te financijskim problemima.

S 19 godina vratio se stoga u Čakovec, gdje je konobario i brinuo za mlađeg brata, dok je majka radila kako bi ih mogla uzdržavati. Daljni poslovni koraci i uspjesi sastojali su se od prodaje stambene štednje, da bi nakon toga sa samo 20 godina postao direktor mirovinskog društva jedne banke. Međutim, zbog stresne naravi posla, odustaje od tog životnog puta i odlazi u privatnike. A ulazak u svijet parfema dogodit će se ubrzo nakon toga...

Tri proizvodne linije u Marseilleu

Na koji način ste ušli u svijet parfema i kakvi su bili počeci?

- Zapravo je mojoj majci Jadranki sinula ideja da pokrenemo vlastitu proizvodnju parfema što je u početku izgledalo nemoguće. No, tada sam počeo istraživati sve o tome jer je industrija parfema velika misterija i teško je doći do bilo kakvih informacija. Igrom slučaja završio sam na jednoj konferenciji u Puli gdje sam se upoznao sa Švicarkom Mary koja se bavila prodajom aroma i mrisa. Ona me uvela u svijet parfemske industrije i njoj se mogu zahvaliti za sve. Budući da sam u tome vidio pravi biznis, kako bi 2005. otvorio prvu hrvatsku tvornicu parfema u Čakovcu i pokrenuo vlastiti biznis, uložio sam svoju ušteđevinu.

Nakon toga odlazite na školovanje u Francusku?

- U vlastitoj tvornici radili smo s gotovim esencijama. To su bile kopije originala i posao je išao dobro, no ja sam želio sam stvarati recepture i odlučio upisati školu za parfumera u Grasse-u u Francuskoj koja traje 4 godine, a godišnja školarina iznosi 18 tisuća eura i upisuju samo 10 kandidata godišnje. Iskreno, tu mi je opet pomogla Mary da me prime.

Kako tvornica danas posluje?

- Firmu smo morali registrirati u Londonu, a skladište i proizvodnju u Marseilleu budući da na privatnim kolekcijama parfema stranih klijenata ne može pisati Made in Croatia jer za njih to znači kao za nas Made in China. Od toga dana u Čakovcu je ostalo samo skladište za Balkan i prostori Hrvatske Parfemske Kuće, čije će otvorenje biti u rujnu ove godine. Od tada radimo mirise za poznate hrvatske i svjetske brendove, a danas u Marseilleu imamo 3 proizvodne linije i dnevno možemo raditi 54 tisuće parfema te imamo 70-tak stalno zaposlenih. Nevjerojatno je što smo nakon registriranja firme u Londonu imali 800% više upita upravo od hrvatskih klijenata. Meni je to nerazumljivo.

 

'Možemo biti uspješniji od Francuske'

Od kuda ideja za pokretanje Hrvatske Parfemske Kuće? Koja je vaša vizija poslovanja i što želite time postići? Ipak je to nešto što do sada u Hrvatskoj nije postojalo.

- U Hrvatskoj nemaš gdje kupiti parfem nego samo parfemsku vodu i želim Hrvatima približiti mirisnu industriju jer je vrijeme da shvate da mogu napraviti vlastiti parfem s vlastitom unikatnom recepturom po prihvatljivoj cijeni. Kvalitetan parfem ne mora nužno biti skup. Fokusirani smo na sve ljude i svakoj osobi koja želi parfem pristupamo individualno što znači da svatko može imati vlastiti brend parfema. Dakle, proizvodimo u malim serijama i personalizirane parfeme pojedinačno.

Postoji li u Hrvatskoj interes za to i može li Hrvatska biti prepoznatljiva i uspješna u svijetu parfema kao, primjerice Francuska?

- Ekstremno veliki. Ljudi su 'gladni' toga i Hrvatska može biti uspješnija od Francuske. Ljudi uopće nisu svjesni resursa i ljepote koje Hrvatska ima i koje može iskoristiti za parfemski turizam, ali radimo na tome. Zašto turisti kada prijeđu Goričan ne bi posjetili u Čakovcu Hrvatsku Parfemsku Kuću i vidjeli proizvodnju s našim sastojcima? Pogledajte samo Fragonard objekte po cijelom Francuskoj, a kvaliteta parfema nije bog zna što.

Vaši parfemi proizvode se u Marseilleu. Razmišljate li o pokretanju proizvodnje parfema u Hrvatskoj?

- To je trenutno gotovo nemoguće jer sanitarna inspekcija nema pojma koji uvjeti i kriteriji moraju biti zadovoljeni, budući da do sada takav slučaj nije postojao u Hrvatskoj i problem je s dokumentacijom. Također, ne postoje stručni ljudi koji bi radili, nemamo parfumere i zato mi je najveći san stvoriti nove, mlade generacije parfumera. Nadamo se da će u bliskoj budućnosti to biti moguće.

Pokreće školu za parfumere

Jeste li razmišljani o pokretanju škole za parfumere u Hrvatskoj?

- To je već u planu, no to zanimanje neće ući u radnu knjižicu već će se dobiti diploma i certifikat. Namjeravao sam to pokrenuti ove godine u rujnu, no to ipak ne može ići tako brzo budući da je dosta skupo i trenutno samo ja mogu educirati, ali realizirat ćemo to što je prije moguće.

Kakve mirise vole Hrvati i što im je pri kupnji parfema najbitnije?

- Oni ne gledaju toliko na miris nego da je parfem postojan, da ga količinski ima dosta i da je jeftin. Malo tko gleda sastav koji bi se trebao gledati. Oni još nisu dovoljno upoznati s time kako testirati i birati mirise, a mi to želimo promijeniti. 

Lansirali se 'Croatian Collection', parfeme insprirane hrvatskim gradovima, regijama i otocima. Razmišljate li o stvaranju 'pravog' hrvatskog mirisa, dobivenog isključivo sastojcima iz Hrvatske?

- Radimo na tome od 4. mjeseca ove godine, ali to je za sada poslovna tajna. Što se tiče 'Croatia Collection', to je prvi puta u povijesti da je neki grad, regija i otoci dobili svoj miris i jedinstveni turistički brend.

 

Uspješan ste mladi poduzetnik. Koji je recept za poslovni uspjeh?

- Spremnost na neprospavane noći, 24-satni rad i posvećenost poslu tijelom i dušom. Nemojte se zamarati što drugi pričaju i ne bojte se neuspjeha jer je to normalno. Kako ćete uspjeti ako nećete probati? Ljudi, krenite u privatne vode! 

Je li teško u Hrvatskoj pokrenuti vlastiti biznis? 

- Nije problem u Hrvatskoj, nego u ljudima. Doduše, imamo zeznutu birokraciju, ali imaju i u drugim zemljama. Uvijek je teško kada si novi na tržištu, a ljudi često s krivim motivacijama ulaze u posao, a to je isključivo profit. Treba se baviti nečim što voliš, a ne isključivo zbog profita.

 

Miris i ženske hormonalne promjene

Muškarac i parfemi. Možete mi objasniti tu relaciju? Jeste li se susretali s predrasudama?  - Upravo su se zbog toga ljudi 'zakačili' za mene jer sam muško koji se bavi proizvodnjom nečega što je najvećim djelom za žene, domaći sam dečko i nisam feminizirani gay. U tom poslu radim uglavnom sa ženama i jako ih dobro razumijem, osobito što se tiče hormonalnih promjena u tijelu što ja moram znati jer miris drugačije djeluju u različitoj dobi žene. Nevjerojatno je koliko su žene kompleksna bića i ja im se divim. Obožavam žene u kompletu kakve jesu, a ne kao seksualni objekt, a najviše ih volim promatrati prirodne, bez šminke. Znam 'pročitati' što muči žene i kada one primijete da ih razumiješ, otvore ti se.

Sve više gay klijenata

Da li je i u današnje vrijeme parfemska industrija usmjerena uglavnom ženama ili se tu polako trendovi mijenjaju? - Cijela parfemska industrija razvila se zbog žena, no u posljednjih 10-tak godina sve se više fokusira i na muškarce, budući da postoji i sve više gay klijenata.

 

 

Komentari

03.06.2018. 17:58h Zadnja izmjena: 18.06.2018. 19:22

Foto: Viktor Hranić