"Izvan okvira" Zlatka Mehuna: Barok, čipka i zelje mogu i moraju zajedno!

Objavljeno: 19.09.2014. 19:59

Zadnja izmjena: 13.01.2016. 07:19

Foto: facebook / ilustracija

Počele su još jedne, već 44. Varaždinske barokne večeri, iznova drugačije, ljepše i bajkovitije od prijašnjih. Besparici i krizi unatoč organizatori iz Koncertnog ureda Varaždin opet su uz pomoć mnogih "dobrih ljudi" uspjeli prirediti festival koji po svom sadržaju, značajkama i vrijednosti svakako spada u sam vrh europske glazbene i kulturne ponude. I zemlja partner ovaj je put domovina baroka – Italija. Sljedećih desetak dana varaždinskim prostorima odzvanjat će zvuci barokne glazbene kićenosti. Odjeci festivala jasno će se čuti i u Križevcima, Belcu, Varaždinskim Toplicama, Ludbregu, Prelogu, Krapini, Trakošćanu, te slovenskom Šmarju pri Jelšah i slovačkoj metropoli Bratislavi. No, samo će u Varaždinu za desetak dana festivala biti upriličeno 17 različitih koncerata i više drugih kulturnih događanja. Ulaznice za gotovo sve koncerte su već rasprodane, a svoj dolazak u Varaždin najavio je i rekordan broj uzvanika – političara, diplomata, kulturnih djelatnika...

 

Pravo na punoljetnost ove je godine stekao i lepoglavski Festival čipke koji u svom 18. izdanju ovoga vikenda predstavlja čipkarsko umijeće iz čak 13 europskih zemalja, a središnjom temom "Čipka i nakit" itekako propituje mjesto i ulogu ove narodne umjetnosti u kulturnoj tradiciji zemalja sudionica festivala. I tu su priređeni brojni popratni programi i događanja koji pobuđuju interes daleko izvan granica Varaždinske županije, pa i Hrvatske. Lepoglava, napokon, postaje poznatija po svojem iznimnom povijesnom i kulturnom nasljeđu nego po (još uvijek) najvećoj (i najstrožoj!) kaznionici u zemlji! Prema najavama, 18. Festival čipke u Lepoglavi tijekom vikenda posjetiti će više tisuća zainteresiranih građana, te gostiju iz raznih dijelova Europe.

 

Korak do punoljetnosti je i tradicionalna vidovečka Zeljarijada, pučka manifestacija koja se ovog vikenda održava po 17. puta i ima za cilj očuvanje tradicije uzgoja zelja u vidovečkom kraju, ali i njegovanja bogate kulturne baštine. I ta će priredba sa svojim pučkim karakterom, te uvijek zanimljivim gastronomskim umijećima u spremanju jela od zelja, sigurno privući nekoliko tisuća posjetitelja. Među njima biti će i gostiju iz drugih zemalja.

 

Unatoč velikom interesu za programe VBV, čipkarskog festivala ili Zeljarijade nisam zamijetio da bi ijedna domaća turistička agencija osmislila ponudu koja bi, primjerice, sadržavala petodnevni ili jednotjedni boravak u Varaždinu i okolici u dane održavanja tih manifestacija. Ni Turistička zajednica Varaždinske županije, stječe se dojam, nije dovoljno proaktivna u popularizaciji sve tri manifestacije zajedo, a slično je i s medijskom promocijom u kojoj svaki od organizatora ide svojim putem. Više zajedništva, sinergije i strategije ne bi nikome bilo na odmet. Niti bi umanjilo uspjeh svake od manifestacija pojedinačno. Jer, barok, čipka i zelje mogu i moraju zajedno. Kao i još neke posebnosti iz bogate tradicije hrvatskoga sjevera.

 

O potrebi da turizam bolje prati i valorizira kulturna zbivanja,osobito tradiciju Varaždinskih baroknih večeri, nedavno je javno govorio i Davor Bobić, umjetnički ravnatelj VBV. Ilustrirao je to primjerom Salzburga koji na tradiciji baroka i Mozarta godišnje posjete milijuni turista. Naravno da Varaždin nije i neće biti Salzburg, ali sigurno je da bogatstvo baroka, raskoš crkvenih zdanja i glazbena tradicija temeljena na Padovcu, Ebneru i drugim baroknim majstorima mogu i moraju u Varaždin privlačiti turiste i dulje od jednokratnih posjeta u trajanju od nekoliko sati. Doda li se tome blago lepoglavskih pavlina i tradicija čipke, čarobni Trakošćan, rimske terme u Varaždinskim Toplicama i druge znamenitosti, evo ponude kulturnog turizma zanimljive i vrijedne svake pozornosti. Kao i drugi specijalizirani vidovi turizma, kulturni je turizam u Hrvatskoj još uvijek "u zapećku". Iako u odnosu na neka druga područja, Varaždin i sjeverna Hrvatska u tom segmentu postižu već sada bolje rezultate, sve je to još daleko od stvarnih mogućnosti.

 

Ovih je dana objavljeno da se pristupa izradi dugoročne strategije turističkog razvoja grada i županije za razdoblje od 2015. do 2025. godine. Prilika je to da se i spomenute manifestacije, kao i niz drugih sličnih događanja bolje pozicionira u turističkoj ponudi ovoga kraja kako bi doista postale prepoznatljive daleko izvan granica naše zemlje, a ne da s vremenom postanu – same sebi svrhom!

Komentari