"Volim Varaždin" Borisa Ratkovića: Izborna vožnja starim "štrekama"

Objavljeno: 12.10.2015. 08:31

Zadnja izmjena: 13.01.2016. 07:09

Foto: Arhiva eVž

Prvo prijevod riječi za one koji ne poznaju dovoljno varaždinski kajkavski govor - "štreka" je normalna željeznička pruga, "štrekica" uskotračna. Kakve veze imaju  stare "štreke" s predstojećim izborima? Imaju velike jer dvije predizborne koalicije u našoj III. izbornoj jedinici najavile su kako će, pobijede li na izborima, jedna i druga velikim investicijama u željezničke pruge, naš kraj učiniti predgrađem glavnog grada Zagreba do kojeg će se voziti mnogo brže nego danas...

Tako jedni najavljuju da će modernizirati i elektrificirati prugu od Kotoribe preko Čakovca, Varaždina, Zaboka do Zagreba a usput će sagraditi brzu cestu koja će povezivati Varaždin i Krapinu. Kaj košta da košta, važno je privući birače a poslije će se lako pronaći opravdani razlog ako se obećanja ne ostvare.

Malo povijesti : najstarija željeznička pruga u Hrvatskoj sagrađena je 1860.godine od Kotoribe preko Donjeg Kraljevca do Čakovca kao dio pruge koja je povezivala Pragersko u Sloveniji s Nagykanizsom u Ugarskoj kojoj je tada pripadalo Međimurje. Putnici iz Varaždina, Zagorja i Podravine, a pogotovo trgovci, kolima su putovali do čakovečkog kolodvora da bi potom otputovali vlakom u Budimpeštu, Beč, Graz, Ljubljanu, Maribor, Trst.

Promet na cesti od Varaždina do Čakovca stalno se povećavao pa je Bernhard Kolman iz Temišvara zatražio i dobio 1882.godine dozvolu da sagradi tramvajsku prugu u dužini od 15 kilometara između čakovačkog kolodvora i svratišta "K janjetu" u Varaždinu.

Kolman je bio vlasnik parnih tramvaja u Grazu i Pragu, ali je odustao nakon saznanja da će se graditi željeznička pruga od Varaždina do Zaprešića, koja je puštena u promet 1886.godine.

Vratimo se izbornom obećanju druge koalicije koja najavljuje modernizaciju i gradnju željezničke pruge s dva tunela  od Varaždina preko Lepoglave, Krapine do Zagreba u dužini od 89,8 km, projekt bi koštao oko 300 milijuna eura a rok realizacije bio bi 36 mjeseci. Jako privlačno ali, u vrijeme kada su kod svake gradnje problemi u rješavanju zemljišno imovinsko-pravnih odnosa, projekt bi mogao biti ostvaren tek za desetak godina. Dakako, ako EU odobri lovu…

Inače, trasu željezničke pruge Čakovec - Varaždin – Ivanec – Lepoglava – Bednja – Jesenje – Krapina prvi je trasirao 1876.godine bečki građevni savjetnik Lavoslav vitez Macijovski, koji je iscrtao i varijantu od Lepoglave preko Golubovca, Mače, Poznanovca, Jakovlja do Zaprešića.

Njegove ideje "oživjele" su sada - za izbore 2015.godine!

Komentari