današnja emisija

eTV - U Varaždinu će u bližoj budućnosti voziti tramvaj? Evo što kaže prometni stručnjak

Kako je kazao Klečina, automatski brojači prometa pokazuju kako 55 tisuća vozila dnevno ulaze i izlaze na područje Varaždina te je promet stoga preopterećen, a riješenje je u nekoliko koraka...
Objavljeno: 10.12.2024. 11:52

Zadnja izmjena: 10.12.2024. 11:55

O izgradnji intermodalnog centra u Varaždinu koju 'zaziva' na desetke poduzetnika uključujući i pokretača i invesitora projekta direktora tvrtke Kos transporti, Boris Kosa, kao i rješenjima za rasterećenje prometa u gradu danas je u našem eTV studiju govorio ekspert za promet, predavač sa Odjela za logistiku i održivu mobilnost Sveučilišta Sjever Ante Klečina.

Kako je kazao, automatski brojači prometa pokazuju kako 55 tisuća vozila dnevno ulaze i izlaze na područje Varaždina. Promet je stoga preopterećen, a rješenje je, prema Klečini, u uvođenju integriranog prijevoza, točnije preklapanje mreže linija između željezničkog i autobusnog prijevoza na čijem pilot projektu Sveučilište Sjever radi, uvođenje više linija, a u budućnosti i uvođenje novog prijevoznog sredstva poput tramvaja. Sveučilište Sjever u suradnji s Gradom Varaždin napravilo je pilot projekt integriranog voznog reda.  

- Grad je pod velikim opterećenjem, a ključni problem je da građani nemaju alternative. Smanjuje se broj ljudi u sustavima javnog prijevoza, a građani žele i moraju funkcionirati i odlaziti na posao na druge destinacije i koriste automobile. Modalni omjer korištenje automobila unutar grada je oko 83 posto. Kad malo sagledamo te brojke, jednog dana vjerujem da će tračnički prijevoz značajno pomoći u toj priči. Kad uvedemo prigradsku željeznicu na nekim koridorima gdje će imati određeni broj putnika, svakako postoji opravdano razmišljanje u tom smjeru da i neki drugi koridor bude tračnički, a ne nužno željeznički nego možda tramvajski ili slično. 

'Nekoliko puta tjedno na ovim relacijama'

Intermodalni centri, pojasnio je Klečina, kominiraju pretovar između različitih vrsta prijevoza. Otkrio je u kojim smjerovima će se roba vlakovima prevoziti iz Varaždina, za što prema njemu, nisu potrebna značajna ulaganja u moderizaciju željeznica. 

- Ideja kojom smo se bavili dio je sjajne privatne inicijative tvrtke Kos transporti. Oni su prvi krenuli s tom pripremom koju podržava i Varaždinska županija koja je taj projekt uvrstila u svoje strateške planove. Cilj je da se otvori jedan takav centar i da oni to izgrade kao privatnu investiciju sa pretovarnom mehanizacijom i u kooperaciji sa željezničkim prijevoznicima se pokrene aktivni transport između Varaždina i Rijeke, Varaždina i luke Koper kao prvih destinacija nekoliko puta tjedno. Nakon pretovara roba bi se lokalno razvozila kamionima do krajnjih korisnika umjesto da se cijelom rutom velike količine roba voze autocestama i cestama i opterećuju promet i zagađuju ga – pojasnio je Klečina.

'20 do 40 posto jeftiniji prijevoz'

Kao prednosti ovakve vrste transporta u kojoj sudjeluje nekoliko vrsta prijevoza poput, u slučaju Varaždina, željeznice i cestovnog prometa, Klečina vidi slijedeće:

- Glavna stvar su ekonomija i ekologija. Ekonomija je da koristite prijevozne modove poput željeznice i ostvariti na većem dijelu prijevoznog puta i nekoliko puta jeftiniji transport. U konačnici to utječe na transportne troškove tvrtke koja koristi takav sustav koji su 20 do 40 posto jeftiniji. Veliki broj proizvoda koje dobivamo ima u sebi ugrađeno jako puno transportnog troška, do 50 posto i više čak. Kad možete utjecati na smanjenje transportnog troška, dobivate smanjenje ukupnog troška proizvodnje i prodaje i dajte konkurentsku prednost tvrtkama koje koriste takav transport, prijevoznicima i krajnjim korisnicima.  

Cijelu emisiju u kojoj je gostovao predavač sa Odjela za logistiku i održivu mobilnost Sveučilišta Sjever Ante Klečina pogledajte ovdje:

 

Komentari