nakon incidenta u elektrostrojarskoj

PITALI SMO IGORA KOSA: Zgražamo se nad nasiljem u varaždinskim školama, ali što poduzeti?!

Potaknuti nedavnim neugodnim događajem u varaždinskoj Elektrostrojarskoj školi gdje je došlo do incidenta u kojem je učenik fizički nasrnuo na nastavnika vjeronauka, popričali smo s ravnateljem škole Igorom Kosom o sve učestalijim napadima na nastavnike od strane učenika, ali i roditelja...
Objavljeno: 17.10.2018. 18:20

Zadnja izmjena: 17.10.2018. 20:56

Foto: Luka Šalamun

Potaknuti nedavnim neugodnim događajem u varaždinskoj Elektrostrojarskoj školi gdje je došlo do incidenta u kojem je učenik fizički nasrnuo na nastavnika vjeronauka, popričali smo s ravnateljem škole Igorom Kosom o sve učestalijim napadima na nastavnike od strane učenika, ali i roditelja. 

O spomenutom događaju već je više manje sve rečeno, no nas je zaintrigirao, ne samo ovaj istaknuti slučaj, već generalno sve učestalija pojava fizičkog i verbalnog nasilja nad nastavnicima i to od strane učenika, ali i nerijetko njihovih roditelja. Stoga smo upitali ravnatelja gdje 'leži' problem i njegovo eventualno rješenje te kako uspijevaju održati odnose između 1170 učenika i 125 nastavnika u školi.

'Komunikacija je rješenje za 99% problema'

Kako ste riješili problem s učenikom koji je izazvao incident u Vašoj školi?

- Taj učenik sada ima 18 godina i samo je dvije godine kod nas što znači da je 16 godina bio nečija odgovornost - obitelji, osnovne škole, društva i sustava u cjelini. Ono što smo mi morali napraviti je isključenje iz nastave, no on je još uvijek u našoj evidenciji i ako će htjeti, moći će polagati razredni ispit. Također, razgovarali smo s roditeljima i dali im podršku. 

Na koji način spriječiti sve učestalije napade na nastavnike od strane učenika, ali i roditelja? 

- Važno je naglasiti da je škola odgojno-obrazovna institucija i u današnje vrijeme treba puno veći naglasak biti na odgojnu, a manje na obrazovnu funkciju jer uz svu tehnologiju, nastavnik danas nije jedini izvor znanja. Naš je zadatak pripremiti mlade ljude za život izvan škole koji je nerijetko brutalan. Pravila ponašanja i odnosi u školi moraju biti jasno definirani. Prema našim iskustvima, rješenje za gotovo sve probleme leži u asertivnoj komunikaciji između nastavnika, učenika i roditelja, ali i odgovornost za ono što radimo. Također, tu je i ključni faktor vremena unutra kojeg pratimo, sakupljamo informacije i detektiramo potencijalno problematične situacije. Važno je naglasiti kako problem ne može riješiti jedan čovjek i jedna institucija već sve kreće od obitelji i sustava u cjelini. 

'Pritisak je na učenicima, a i roditelji imaju nerealna očekivanja'

Imaju li fizički i verbalni napadi na nastavnike veze s društvenim trendom da svi moraju biti odlični učenici?

- Shvaćanje da svi moraju upisati fakultete i biti doktori znanosti sigurno vrši pritisak na učenike, ali i roditelje koji često imaju nerealna očekivanja i želje. Zbog toga u školi imamo motivacijska predavanja od strane određenih poduzeća s kojima surađujemo kako bi učenici i roditelji uvidjeli da za uspjeh ponekad fakultet nije najbitniji. Pritisak se javlja i zbog upisa u srednju školu gdje je ocjena jedini kriterij i to treba mijenjati. Zbog toga razmišljamo da prilikom upisa uvedemo kratku provjeru znanja što bi bilo puno pravednije i realnije jer ocjene nisu realni pokazatelj znanja kojim učenik raspolaže. 

Zbog čega su nastavnici i općenito školstvo u današnje vrijeme izgubili diginitet i kako to riješiti? 

- Danas nastavnici nisu više autoritet u smislu da sve znaju i da ih se treba bojati. Ukoliko postoji obostrano poštovanje, nema problema. Primjerice, u Finskoj učenici imenom oslovljavaju nastavnike i oni s time nemaju problema. Previše se ističu loši događaji i primjeri, a ima jako dobrih škola, nastavnika i učenika i to treba više isticati. 

Jesu li danas učenici zahtjevniji od prijašnjih generacija? 

- Učenici su isti. Imaju iste zahtjeve i probleme, ali je vrijeme i okruženje potpuno drugačije. Mogu reči da je njima danas čak i teže nego je nama bilo jer imaju društvene mreže i tehnologiju koja im oduzima puno vremena i skraćuje vrijeme za rad i učenje, a zahtjevi su isti, ako ne i veći. 

 

 

Komentari