FINANCIRANJE SPORTA

Financiranje sporta na nacionalnom ali i lokalnom nivou - značajna tema u novim strategijama razvoja sporta

Objavljeno: 07.07.2019. 09:00

Zadnja izmjena: 07.07.2019. 09:01

Financiranje sporta konstantno je aktualna tema na svim razinama, od nacionalne do razine lokalne samouprave. Iako je Zakon o sportu propisao da su „športske djelatnosti od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku pa je tako financiranje športa od nacionalne važnosti“ znamo da u praksi to ne izgleda uvijek tako.

Počevši od podataka o izdvajanju državnih proračunskih sredstava za financiranje javnih potreba u sportu i uspoređujući postotke s drugim zemljama u okruženju možemo doći do prvih zaključaka.

Godina

Državni proračun RH

Ukupno izdvajanje za šport iz DP-a RH (MZOS/SDUŠ)

Izdvajanja za šport u odnosu na DP (%)

2012.

130.119.742.063,00

191.223.260,00

0,15

2013.

143.397.617.673,00

172.742.803,00

0,12

2014.

155.719.300.413,00

185.974.898,00

0,12

2015.

144.103.254.697,00

190.868.074,00

0,13

2016.

138.836.599.540,00

222.214.618,00

0,16

2017.

163.925.950.625,00

261.110.765,00

0,16

Podaci prikupljeni u istraživačkom projektu "Financiranje sporta u Republici Hrvatskoj s usporednim prikazom financiranja u Europskoj uniji", koji se referiraju na izdvajanja države za javne potrebe u sportu na razini BDP-a, navode da se u Republici Hrvatskoj radi o udjelima od 0,28% do 0,11% (2008. – 2011.), što je znatno niže od udjela u usporedivim zemljama Europe.

Na primjer, Mađarska i Slovenija su na razini od 0,60%, Danska 0,56%, dok je najveći udio u promatranom razdoblju imala Švicarska 3,47%.

Županije u financiranju sporta

Smanjeno izdvajanje za sport na nacinalnom nivou reflektira se i na razinu županija, gradova i općina. Prema financijskim pokazateljima iz županijskih proračuna, prema spomenutom istraživanju, na poziciji Javnih potreba u športu u analiziranom razdoblju (od 2012. do 2015.) pokazuju da se usprkos povećanju ukupnih proračunskih sredstava od 11,15%, prosječni postotak izdvajanja svih županija smanjio za 15,87%. Prosječna izdvajanja za javne potrebe u športu po stanovniku u analiziranom četverogodišnjem razdoblju također su se smanjila za 4,73%.

 

2012.

2013.

2014.

2015.

Proračuni ukupno

2.902.251.347,00

3.147.318.246,00

3.121.822.285,00

3.226.001.248,00

Prosječni proračun po županiji

181.390.709,19

196.707.390,38

195.113.892,81

201.625.078,00

Županija JPUŠ  ukupno

38.800.399,00

38.606.365,00

39.444.680,00

38.264.569,00

Županija JPUŠ  prosjek

2.425.024,94

2.412.897,81

2.465.292,50

2.391.535,56

Ukupni postotak (žup/JPUŠ) %

1,34

1,23

1,26

1,19

Prosječni postotak (žup/JPUŠ*) %

1,26

1,12

1,13

1,06

Ukupan broj stanovnika

2.652.092

2.638.964

2.619.857

2.587.123

Proračunska sred. po stanovniku

1.094,33

1.192,63

1.191,60

1.246,95

JPUŠ ukupno po stanovniku

14,63

14,63

15,06

14,79

JPUŠ prosječno po stanovniku

13,95

13,55

13,68

13,29

 

Rasponi izdvajanja iz županijskih proračuna pokazuju veliku heterogenost u udjelu javnih potreba u športu u ukupnim proračunskim sredstvima pojedinih županija; u analiziranom razdoblju kreću se od najmanjeg udjela od 0,19% do najvišeg udjela od 2,27%, odnosno od 2,44 kune godišnje po stanovniku u 2013. godini do najvišeg iznosa od 35,96 kuna po stanovniku godišnje (Istarska županija u 2014. godini).

U Varaždinskoj županiji iznos za sport se kreće oko 800.000,00 kuna s tim da se tom iznosu, u objašnjenju, pridodaju svi iznosi u infrastrukturi koji izravno ili neizravno potpomažu sportke aktivnosti (školske sportske dvorane i sl.).

Gradovi u financiranju sporta

Što se gradova tiče oni su sortirani u četiri kategorije, po broju stanovnika, te su u spomenutom istraživanju dobiveni sljedeći iznosi o izdvajanju za sport.

 

Broj stanovnika

 

do 10.000

10.001-35.000

35.001-75.000

više od 75.001

Broj stanovnika (prosjek)

6.386,49

16.482,06

50.859,95

135.345,92

Ukupni proračun (prosjek)

28.078.602,65

61.330.238,58

233.036.014,13

649.320.303,83

Javne potrebe u športu (prosjek)

681.365,24

3.029.724,91

13.948.596,13

35.298.606,08

JPUŠ (postotak u prosjeku)

2,59

4,97

5,70

5,47

JPUŠ (prosjek HRK po stanovniku)

106,51

187,96

259,4

245,67

 

Iz prikazanog je vidljivo da gradovi iz prve skupine znatno negativno odskaču u postotku izdvajanja sredstava za javne potrebe u sportu u odnosu na ukupan proračun, odnosno na javne potrebe u športu po stanovniku pa tako oni izdvajaju u prosjeku 2,59%, dok se taj iznos u drugim skupinama kreće od 4,97% do 5,70%. 

Grad Varaždin ukupno s dvije pozicije proračuna je prošle godine izdvojio oko 12.000.000,00 kuna za sport, dok je ukupni oko 299.000.000,00, što daje postotak od 4%. Međutim, često se u obrazloženju tom iznosu dodaju i oni za infrastrukturu pa postotak raste.

Kako trenutno većina financija djelovanje za sportskih udruga stiže iz izvora lokalne uprave i samouprave i male razlike značajno utječu na mogući razvoj sporta na tom području.

Porezni status sporta

Područje poreznog status sporta izvan je domata lokalne uprave i samouprave i vjerojatno će se bolje riješiti novim Zakonom o sportu. Tu možemo razlučiti tri područja: porezne olakšice za sportaše, porez na dodanu vrijednost i poreza na dobit. 

Sadašnja situacija funkcionira u području nagrada, sportskih stipendija i naknadama sportašima amaterima (1.750,00 kn mjesečno) iako bi i tu moglo biti pomaka, ali u ostalim dijelovima poreznog sustava nije se pokazala poticajna. Poznati iznos za donacije od 2% prihoda ostvarenog u prethodnoj godini nije do kraja zaživio ilak oje postojala mogućnost da iznimno, svota može biti i veća od 2% prihoda prethodne godine ako je dana prema odlukama nadležnih ministarstava o provedbi financiranja posebnih programa i akcija.  

Međutim, bez obzira na navedene porezne olakšice, praksa je pokazala kako sportske neprofitne organizacije u nedovoljnoj mjeri koriste navedene porezne olakšice, dok gospodarski subjekti nisu dovoljno motivirani za darovanja u sportske svrhe.

Do tog zaključka došli su i priređivači Prijedloga Nacionalnog programa športa 2019. - 2016. što bi moglo značiti da će i tu biti pomaka. Osim, toga to bi onda značilo da se i u lokalnoj upravi i samoupravi izdvajanja i olakšice mogu dovesti na viši i obostrano motivirajući nivo. Puno toga može se definirati i u strategijama razvoja sporta za pojedini grad ili županiju.

 

Komentari