SPEKTAKL: 1.600 kuna po minuti leta "gutat" će motori MIG-ova na aeromitingu u Varaždinu

Objavljeno: 07.07.2015. 10:57

Zadnja izmjena: 13.01.2016. 07:18

Foto: Goran Novačić

Organizacija varaždinskog CIAV-a, najvećeg međunarodnog aeromitinga u Hrvatskoj iziskuje veliki napor i odgovornost stručnih ljudi, koji za pedesetak različitih zrakoplova na varaždinskom aerodromu moraju između ostalog osigurati velike količine goriva, doznajemo od direktora priredbe, Deana Ciglarića ...

U Varaždinu će se u dane vikenda 11. i 12. srpnja održati najveći aeromiting u našoj zemlji – CIAV 2015. (Croatian International Airshow Varaždin). Dio izvođača letačkog programa sletjet će u zračnu luku u kojoj će tehničko osoblje imati pune ruke posla s prihvatom te, pripremom za let aviona i helikoptera, naglasio je profesionalni pilot Dean Ciglarić.  

Za posjetitelje ovakvih atraktivnih zrakoplovnih manifestacija zapravo mnogo toga, što prethodi letačkim bravurama, ostaje neprimjetno. Naime, svi zrakoplovi moraju biti 100 posto tehnički ispravni i u spremnicima imati dovoljno goriva. Organizatori moraju znati njihove tehničke karakteristike kako bi planirali potrebe količine 100 LL benzina ili kerozina koji pokreću njihove klipne i mlazne motore – ističe Ciglarić te dodaje kako nije svejedno je li riječ o sportskim ili borbenim avionima i helikopterima.

U programu ovogodišnjeg aeromitinga očekuje se nastup 6 aviona „Albatros“ L-39, 6 turboprop avioni Pilatus PC 9 akrobatske skupine “Krila Oluje“, Piper PA-42 „Cheyenne“, „L-410 Turbolet“..., i veliki broj sportsko-turističkih te poslovnih aviona za komercijalne namjene.

Veći avioni, poput školsko-borbenog Galeba G-2 su veliki potrošači kerozina. Taj dvosjed za sat vremena potroši od 500 do 600 litara kerozina, što ovisi o visini leta. No, piloti, poput naših časnika HRZ-a koji upravljaju nadzvučnim MiG-ovima, na priredbi će letjeti „ s punim gasom“ – rekao je Ciglarić koji je i sam bio pripadnik lovačke eskadrile našeg RZ-a.

Borbene avione MiG-21 poznaje kao svoj „džep“ i za njih kaže da imaju četiri brizgalice goriva koje u motor pri standardnoj brzini leta (oko 600 km/h) ubace od 80 do 150 litara kerozina u minuti!

- U ugrađeni spremnik može se pohraniti oko 2.880 litara goriva i borbeni radijus iznosi 500 km. Dolet u preletu iznosi do 1900 km. No, trajanje leta na „forsažu“ je oko 15 minuta uz potrošnju goriva veću od 200 litara u minuti. Snaga motora je 40,2 kN; na forsažu je 70 posto veća i iznosi 69,65 kN. U kabini postoji prekidač za uključivanje dodatnog „ČR moda“ snage 97,12 kN, ali je njegova uporaba ograničena na tri minute za koje motor „usiše“ čak 400 litara goriva. Kada ga aktivirate, MiG leti vertikalno u zrak, baš poput rakete... – veli Ciglarić te dodaje da ti ruski avioni potroše dvije i pol tone goriva za svega pola sata „normalnog“ leta.  

Kad znamo da je trenutna maloprodajna cijena litre kerozina oko 8 kuna, proizlazi da pri nekakvom srednjem režimu leta hrvatski MiG-ovi „progutaju“ oko 1.600 kuna za jednu minutu leta!

Borbeni pak avioni JAS-39 Gripen, koji će doletjeti iz Mađarske, imaju modernije motore koji manje troše te neće biti opremljeni dodatnim spremnicima.

>>Međunarodni aeromiting “CIAV 2015“ donosi atrakcije na varaždinsko nebo

- Oni neće slijetati već će se nakon prikaza letnih karakteristika vratiti u svoju bazu. Iza organizacije  aeromitinga stoji ogromna logistika i vrijednost programa u kojem će publika uživati je oko tri milijuna kuna. Ovo je sjajna prilika za promociju zrakoplovstva u Varaždinu, Varaždinskoj županiji i cijeloj regiji. Bude li volje i snage moja tvrtka Flight Academy spremna je u suradnji s Aeroklubom Varaždin prirediti još jedno iznenađenje Varaždincima tijekom ovogodišnjeg Špancirfesta – zaključio je Ciglarić.

Komentari