Šverc cigaretama vrijedan milijardu kuna

Objavljeno: 17.12.2010. 16:48

Zadnja izmjena: 08.12.2015. 08:07

Na hrvatskom tržištu udjel TDR-a u protekloj godini pao je 3 posto, što je i posljedica smanjenja ukupnog tržišta na kojemu je prodaja pala 8 posto. Na boisanskohercegovačkom tržištu u lanjskoj godini zabilježenje pak rast od 9 posto.

Sivo tržište duhanskim proizvodima doseglo je već 15 do 20 posto ukupne potrošnje u Hrvatskoj. Samo je u kriznoj 2010. poraslo 10-ak posto, što znači da od ukupne prodaje cigareta u Hrvatskoj, koja vrijedi između šest i sedam milijardi kuna, u “sivoj” zoni završi više od milijarde, kazao je Davor Tomašković, čelnik TDR-a, na današnjem predstavljaju izvješća o održivom razvoju kompanije “Rast je u našoj prirodi”.

Porez 70 posto cijene cigareta

Tomašković kaže da porezni tereti cijene cigareta u Hrvatskoj tjeraju znatno iznad onih u okruženju, što utječe na porast ilegalne potrošnje, pad prodaje na domaćem tržištu te kupnju jeftinijih brendova. U kompaniji se stoga nadaju kako će 2011. duhancima donijeti više stabilnosti u regulatornom dijelu, bez povećanja poreza iako će se kriza, uvjeren je, nastaviti, a i raspoloživi dohodak potrošača bit će manji nego u 2010. U nas je, podsjeća, čak 70% cijene porez pa će, bude li novih nameta u 2011., cigarete opet poskupljivati premda je pri posljednjim povećanjima poreza, podsjeća, TDR na sebe preuzeo dio tereta ne poskupljujući po jedan najprodavaniji brend u svakoj cjenovnoj kategoriji.

Na srpskom tržištu, primjerice, gdje TDR drži stabilan udio od 9%, skokovi poreza nisu nagli ni veliki, a ni nepredvidivi pa je stabilno po količinama, objašnjava Tomašković. No zato je na tečajnim razlikama izgubljeno 10-ak posto vrijednosti, što nije samo ozbiljan problem za hrvatsku duhansku industriju nego i za druge hrvatske izvoznike na tamošnje tržište.

– Iako je u 2010. duhanska industrija doživjela različite izazove, od zakonodavnih promjena i liberalizacije tržišta do rastućega poreznog pritiska, što je donijelo dodatno opterećenje i potrošačima, tržišni su udjeli TDR-a prilično čvrsti – kazao je Tomašković. Na hrvatskom je tržištu udjel kompanije lani pao 3% i zbog smanjenja ukupnog tržišta na kojemu je prodaja pala 8%, no još je iznad 77%, a na bosanskohercegovačkom tržištu u 2010. udjel TDR-a od 9% u odnosu na godinu prije, porastao je na 38%.

Više od 50% proizvodnje kompanije odnosi se na izvoz, a on bi se trebao dalje povećati i planiranim izlaskom na tržište Irana, gdje će TDR izgraditi i tvornicu do kraja 2011. Tomašković je kazao kako na otvorenom tržištu u konkurenciji s multinacionalkama ne mogu više pomagati kooperantske proizvođače duhana kao i prije, no učinit će sve da zadrže zaposlenost na hrvatskom selu i pomoći im u reprogramiranju dugova. Uzrok je ponajprije podbačaj proizvodnje zbog vremenskih nepogoda.

Među nizom aktivnosti predstavljenih u Izvješću o održivom razvitku istaknut je važan iskorak u zaštiti okoliša. TDR je, naime, prešao na polipropilenski omot u pakiranju šteka cigareta, čime se u godini troši 1000 tona kartona manje te smanjuje onečišćenje gotovo 9 milijuna litara vode.

Komentari