No Logo Opera(cija): Međunarodna predstava u varaždinskom HNK-u

Piše: eVaraždin.hr

Objavljeno: 25.03.2014. 15:43

Zadnja izmjena: 13.01.2016. 08:27

No Logo Opera(tion) naziv je interdisciplinarnog me?unarodnog projekta/predstave koja ?e premijeru imati 11. travnja u varaždinskom HNK, a nakon toga još nekoliko izvedbi u Hrvatskoj i Njema?koj.

Projekt koji se ovih dana stvara u Hrvatskom narodnom kazalištu u Varaždinu prvu ?e repriznu izvedbu imati 12. travnja u HNK Varaždin, nakon ?ega slijede izvedbe u zagreba?kom Pogonu Jedinstvo 15. travnja, u Ringlokschuppenu u njema?kom Mülheimu 9. i 10 svibnja, a u planu je i izvedba u Splitu.

Predstava nastaje u varaždinskom kazalištu u koprodukciji hrvatske umjetni?ke organizacije VRUM na ?elu s nagra?ivanom suvremenom autoricom, koreografkinjom i plesa?icom Varaždinkom Sanjom Tropp Frühwald te njema?kog "kainkollektiva" kojeg ?ine Mirjam Schmuck i Fabian Lettow.

Svijet puca po šavovima

Autori predstave se, izme?u ostalog, bave pitanjima globalnog tržišta tekstila – propadanje tekstilne industrije u europskim državama, obezvrje?ivanje rada te seljenje industrije u rubne dijelove isto?ne Europe i zemlje Dalekog Istoka. Istodobno, radnici u europskim tvrtkama koje su ve? na izdisaju (smanjivanje broja radnika, snižavanje cijene rada, pove?avanje normi) trude se zadovoljiti zahtjevima neumoljivog tržišta te pružiti što ve?u kvalitetu proizvoda za što manje uloga.

Kakav je zvuk pucanja svijeta po šavovima koji ga drže zajedno, pitaju se autori No Logo Opera(cije). U jednoj od najrazvijenijih regija Hrvatske, na rubnom dijelu baroknog Varaždina, stoje pogoni nekadašnjeg industrijskog giganta Varteksa. I dok preostale zaposlenice pokušavaju dosti?i zadanu normu kako bi zaradile pla?u koja tek da premašuje minimalnu, produkti njihova rada prodaju se pod imenom jakih modnih brandova, gdje cijena jednog artikla premašuje cijenu njihova cjelomjese?na rada. S druge strane, konkurenti "Varteksima" Jugoisto?ne Europe su sweatshopovi na Dalekom Istoku ?iji jeftini proizvodi preplavljuju tržišta kroz globalne modne lance i brandove koji su zaštitni simboli mladih, urbanih i modernih.

Podzemlje u plamenu

Sanja, Mirjam i Fabian inspirani su knjigom ameri?ke novinarke Naomi Klein "No Logo" u kojoj autorica opisuje tamnu stranu blistave vanjštine naše kulture brandova i ispraznost logotipova, gdje ostaju bezimenima sve zone izvan centara u kojima ljudi i pri?e neprimjetno i ne?ujno nestaju. Klein poru?uje: "Možda se na površini još ništa ne primije?uje, ali podzemlje je ve? u plamenu".

Suvremena barokna opera

Šaroliki ansambl sa?injen od hrvatskih i njema?kih umjetnika, suvremenih plesa?a Ane Mrak i Brune Isakovi?a, glumca Tilla Frühwalda, opernih pjeva?a Kerstin Pohle i Floriana Laussa te guda?kog kvarteta kojeg ?ine ?lanice Zagreba?kog orkestra mladih Jasmina Boji?, Paola Brali?, Katarina Kutnar i Sara Para?ikovi?, pokušat ?e na sceni (re)konstruirati "suvremenu baroknu operu". Prividno ?e spojiti krajnosti vremena i prostora, dati imena i glasove bezimenima i ušutkanima koji stoje u pozadini europskog tržišta razmjene robe i ljudi.

Tome ?e doprinijeti i umjetnici skriveni od svjetala pozornice - scenografkinja i kostimografkinja Zdravka Ivandija Kirigin, asistentica kostimografije Ana Fucijaš, nagra?ivani skladatelj Damir Šimunovi? i video-umjetnik Dragan ?oki?, koji je prošle godine osvojio Porina za video spot TBF-a Grad spava.

Partneri u projektu su HNK Varaždin, Koncertni ured Varaždin, CIU Varaždin, udruga Domino – Queer sezona 2014., te Ringlokschuppen Mülheim i Forum Freies Theater Düsseldorf. Projekt podržavaju i Ministerium für Familie, Kinder, Jugend, Kultur und Sport des Landes Nordrhein-Westfalen, Kunststiftung NRW, Fonds Darstellende Künste e.V., Goethe Institut Zagreb te drugi.

Komentari