5. Dan međunarodne suradnje FOI-a uz stotinjak sudionika

Piše: eVarazdin.hr

Objavljeno: 23.03.2012. 17:32

Zadnja izmjena: 13.01.2016. 10:29

Jubilarni, 5. Dan me?unarodne suradnje, održan je na Fakultetu organizacije i informatike, Sveu?ilišta u Zagrebu, u Varaždinu. Ovogodišnji Dan me?unarodne suradnje tematski je bio posve?en razvoju inkluzivnog obrazovanja i ishoda u?enja, interkulturalnim kompetencijama i internacionalizaciji visokog obrazovanja u Hrvatskoj s naglaskom na razvoj sustava za podršku stranim studentima.

Na po?etku programa publiku, koja je ispunila dvoranu do posljednjeg mjesta, pozdravili su prof.dr.sc. Blaženka Divjak, prorektorica za studente i studentske programe Sveu?ilišta u Zagrebu,  prof.dr.sc. Vjeran Strahonja, dekan FOI-a te prof.dr.sc. Diana Šimi?, prodekanica za znanstvenoistraživa?ki rad FOI-a.

- Dok se u zemljama zapadne Europe za razvoj visokog obrazovanja u prosjeku izdvaja i više do 2 posto BDP, u Hrvatskoj je izdvajanje za visoko obrazovanje na razini od 0.92posto. S tim izdvajanjem pravi je izazov razvijati inkluzivne politike visokog obrazovanja i kvalitetne programe podrške za podzastupljene grupe studenata – istaknula je prorektorica Blaženka Divjak u svom govoru. 

Program Dana me?unarodne suradnje bio je koncipiran u tri dijela. U prvom dijelu programa održala se panel diskusija na temu „Društvena odgovornost visokog obrazovanja“.

Panelisti su bili: Mee Foong Lee (European Access Network - EAN), Tricia Jenkins (MBE, Sveu?ilište u Liverpoolu), Thomas Farnell (Institut za razvoj obrazovanja) i Deniza Drusany (Sveu?ilište u Zagrebu).

Moderatorica panel diskusije je bila prof.dr.sc. Diana Šimi?, prodekanica za znanstvenoistraživa?ki rad. Panelisiti su na po?etku iznijeli svoje teme, a nakon prezentacija slijedila je vrlo dinami?na diskusija.

Mee Foong Lee je predstavila EAN, misiju i aktivnosti mreže, a zatim je fokusirala prezentaciju na SIRUS projekt (Engaging in Lifelong Learning: Shaping Inclusive and Responsive University Strategies).

Naglasila je da širenje sudjelovanja u visokom obrazovanju nije isto što i pove?anje broja studenata.

- Važno je uvesti mehanizme koji ?e osigurati upis i uspješno studiranje podzastupljenih grupa studenata: studenata nižeg socio-ekonomskog statusa, studenata s invaliditetom, starijih studenata, studenata pripadnika manjinskih skupina ili imigranata, te studenata koji prvi iz obitelji upisuju tercijarno obrazovanje. Širenje participacije i razli?itosti studentske populacije, nije isto što i pove?anje broja studenata, te ima veliku ulogu u socijalnoj mobilnosti socijalno ugroženih grupa jednog društva -  upozorila je Mee Foong Lee.

Tricia Jenkins je u okviru svoje prezentacije pokazala kako je Sveu?ilište u Liverpoolu, istraživa?ki orijentirano i visoko rangirano UK sveu?ilište (?lan Russell Group, grupe najboljih britanskih sveu?ilišta, sli?no Ivy League sveu?ilištima u SAD-u), u strategiju svog razvoja uklju?ilo društvenu odgovornost.

- U svakom gradu postoje ulice u kojima ?e 8 od 10 djece upisati fakultet, a u drugoj 8 ili manje od 100 ?e i?i na fakultet. Ne radi se ovdje o tome da su u jednoj ulici djeca pametnija, nego se radi o direktnoj vezi socio-ekonomskog statusa njihove obitelji i namjere upisa fakulteta - tvrdi Tricia Jenkins.

Isto tako, ukazala je na neke od globalnih izazova za koje visoko obrazovanje može preuzeti odgovornost i vode?u ulogu u njihovom rješavanju (socijalna mobilnost, briga o podzastupljenim grupama studenata, i sl.).

Posebno je naglasila da u Europi živi više od 10 milijuna Roma, koja su najmarginaliziranija skupina u svim društvima Europe, te su najpodzastupljenija grupa u visokom obrazovanju. Tricia Jenkins je voditeljica FP7 projekta „SiS Catalyst: Children as Change Agents for Science in Society“ u kojem je FOI jedan od klju?nih partnera.

Thomas Farnell je predstavio Institut za razvoj obrazovanja i stavio naglasak na njihovu kampanju Pravo na obrazovanje, u okviru koje rade na umrežavanju institucija i pojedinaca koji mogu utjecati na donošenje novih politika vezanih uz uklju?ivo obrazovanje i širenje sudjelovanja u visokom obrazovanju.

Deniza Drusany je predstavila projekte u koje je uklju?eno Sveu?ilište u Zagrebu, a ?iji je cilj razvijanje inkluzivne klime na Sveu?ilištu u Zagrebu, uspostavljanje Ureda za savjetovanje studenata, odnosno pružanje edukacije studentima, nastavnicima i administratorima.

Isto tako, najavila je skoro održavanje edukacija za nastavnike i administrativno osoblje u okviru projekta „Unipsinet - Razvoj mreže sveu?ilišnih studentskih službi i unapre?enje skrbi o psihološkom zdravlju studenata“, koji se financira iz Fonda za razvoj Sveu?ilišta u Zagrebu.

Drugi dio programa bio je posve?en programima suradnje koji predstavljaju jedan od zna?ajnih instrumenata za stjecanje interkulturnih kompetencija, sve važnijeg ishoda u?enja u visokom obrazovanju.

Globalizacija koja se uvukla u sve što ?ovjeka okružuje, pa tako i u obrazovanje, povod je za ve?i angažman i visokoobrazovnih institucija u procesima internacionalizacije. Me?unarodna mobilnost jedna je od aktivnosti koje se provode na visokoobrazovnim institucijama kako bi studenti stekli globalne i interkulturne kompetencije, a koja nastavnicima i istraživa?ima omogu?ava me?unarodno umrežavanje.

Interkulturne kompetencije važne su za razumijevanje i prihva?anje razli?itosti, te participiranje u globalizacijskim procesima.

Velik broj istraživanja pokazuje da su poslodavci skloniji zapošljavanju osoba s me?unarodnim iskustvom. Predava?ice u ovom dijelu bile su Dijana Grahovac iz Australskog veleposlanstva i Jasna Bas, iz Veleposlanstva Republike Francuske.

Dijana Grahovac podjelila je sa sudionicima konferencije i svoje osobno iskustvo življenja, studiranja i rada u Australiji, informirala ih o stipendijama dostupnim studentima i mladim znanstvenicima u Hrvatskoj, te ukratko pojasnila administrativni proces prijave na sveu?ilišta u Australiji.

Jasna Bas je svojom prezentacijom približila svima sustav visokog obrazovanja u Francuskoj, koji je zaista specifi?an, posebno podjela na sveu?ilišta i tzv. velike škole (Grandes écoles), koje su izostavljene iz bolonjskog procesa, i ostale su specifi?ne, elitne, visokoselektivne visokoobrazovne institucije u Francuskoj.

Naime, javna sveu?ilišta u Francuskoj imaju obavezu upisati sve osobe sa završenom srednjom školom i napla?uju samo upisninu, dok su velike škole izrazito selektivne i potencijalni studenti vrlo ?esto polaze dvije godine pripremnog školovanja ili preddiplomski studij na sveu?ilištu kako bi uspjeli pro?i na prijemnom ispitu za jednu od velikih škola.

Tema završnog, tre?eg dijela bila je internacionalizacija visokog obrazovanja u Hrvatskoj, s osvrtom na podršku stranim studentima.

Željka Pitner, v.d. voditeljice Ureda za me?unarodnu suradnje Sveu?ilišta u Zagrebu, u svojoj prezentaciji se dotaknula dobrih praksi, ali i izazova te problema s kojima se susre?u strani studenti dok su u Hrvatskoj. S obzirom na velik broj izazova s kojima se strani studenti susre?u, zaklju?ila je da strani studenti još uvijek nemaju iste uvjete i ista prava kao naši studenti.

Sa studentima FOI-a: Zvonimirom Podbojcem, Marijom Gelo, Kristinom Samoš?anec i Josipom Lisec, o iskustvu studiranja na sveu?ilištima u EU razgovarala je Renata Horvatek, voditeljica Ureda za me?unarodnu suradnju FOI-a. Oni su publici približili svoje ERASMUS iskustvo, a zaklju?ili su da iskustvo studiranja izvan Hrvatske mijenja osobu, kao i ciljeve u životu.

Važno je studente motivirati, ali dati im i pravu informaciju i pomo?i im kod savladavanja prepreka kod donošenja odluke i procesa prijava na programe razmjene.

Na kraju tre?eg dijela u program se putem skypa uklju?io Michael Aldarondo Jeffries, voditelj McNair programa na UCF-u, koji je  predstavio programe podrške podzastupljenim grupama studenata koje financira Vlada SAD-a.

Posebno je istaknuo McNair program, kojim sveu?ilišta u SAD-u razvijaju aktivnosti za studente koji imaju talent, ali im nedostaje mogu?nosti za upis poslijediplomskih programa. Na taj na?in oni postaju primjer mladima u sredinama u kojima žive, a isto tako pove?avaju broj profesora koji dolaze iz manjinskih skupina.

Na kraju dana, student FOI-a, Alen Deli?, je putem skypa govorio o svom iskustvu boravka u SAD i iz svoje perspektive prikazao sli?nosti i razlike studentskog iskustva na FOI-u i na jednom sveu?ilišnom kampusu u SAD-u.

Jedan od važnih ciljeva Dana me?unarodne suradnje bio je umrežavanje dionika u obrazovnom sektoru, a s obzirom na povratne informacije sudionika, taj je cilj i ostvaren.

Na Danu me?unarodne suradnje prisustvovalo je gotovo stotinjak sudionika: predstavnika obrazovnih institucija svih razina obrazovanja iz razli?itih dijelova Hrvatske, Agencije za mobilnost i EU programe, Agencije za visoko obrazovanje, nastavnika i studenata, administratora i ?lanova uprava visokoobrazovih institucija Sveu?ilišta u Zagrebu i ostalih sveu?ilišta u Hrvatskoj, te predstavnika lokalne uprave i samouprave županija i gradova sjeverozapadne Hrvatske te djelatnika u privatnom sektoru.

Komentari