Robert Podolnjak tvrdi: Dnevna karta je "izmišljena"

Piše: eVarazdin.hr

Objavljeno: 11.01.2013. 11:12

Zadnja izmjena: 13.01.2016. 08:46

Nakon odluke Gradskog vijeća o promjeni režima parkiranja u Varaždinu i načinu naplate parkiranja , reagiranja Crtorada i gradonačelnika Gorana Habuša, komentirao je i predsjednik Odbora za statutarno-pravna pitanja Gradskog vijeća Grada Varaždina, te nezavisni gradski vijećnik Robert Podolnjak.

>> VAGA na strani Crtorada: Odluke Grada ishitrene

>>Crtorad: Grad investitorima – ne ulažite jer ne poštujemo ugovore

Njegovo priopćenje donosimo vam u cijelosti:

"Proteklih dana pročitao sam više priopćenja (tvrtka Crtorad, udruga VAGA) u kojima se iznose tvrdnje kako su odluke koje je donijelo Gradsko vijeće 21. prosinca prošle godine u svezi promjena u organizaciji i načinu naplate parkiranja te određivanju parkirališta na kojima se vrši naplata u Gradu Varaždina loše i štetne po građane, a ujedno i protuzakonite i da predstavljaju, citiram „grubo kršenje koncesijskih uvjeta“. Tvrtka Crtorad u svom priopćenju navodi da „zbog ovakvog nezakonitog i protu-ugovornog postupanja Grada Varaždina, te činjenice da je izmjenama i dopunama odredaba spomenutih odluka Grad Varaždin jednostrano i nezakonito utjecao na stečena prava i obveze preuzete Ugovorom o koncesiji, koncesionar CRTORAD d.o.o. biti će primoran zaštitu svojih prava i obveza, kao i naknadu štete, ostvarivati pred nadležnim upravnim i sudbenim tijelima“.

S obzirom na navedeno dužan sam kao predsjednik. Odbora za statutarno - pravna pitanja Gradskog vijeća Grada Varaždina, ali i kao vijećnik koji se zalagao za donošenje navedenih odluka, reći građanima kako Gradsko vijeće nije postupilo protivno zakonu, a niti Ugovoru o koncesiji i kako tvrdnje tvrtke Crtorad nisu utemeljene.

Prije svega, važno je ukazati da je tvrtki Crtorad sadašnja koncesija povjerena 2007. godin odlukom Gradskog vijeća, a Ugovor o koncesiji je sklopljen 21. prosinca 2007., točno pet godina prije sjednice Gradskog vijeća krajem prošle godine. Sada ću se osvrnuti na argumente da su novine propisane odlukama Gradskog vijeća protivne zakonu, odnosno Ugovoru o koncesiji.

Prvo o uvođenju višesatne karte, umjesto tzv. 'dnevne karte', a prema kojoj će građani ubuduće plaćati umjesto 100 kn, samo iznos koji odgovara umnošku jednosatne cijene parkiranja (pet kuna) i broja sati koji je preostao do isteka vremena naplate toga dana. Taj model ne samo da je nesporno pravičniji prema građanima, već je nesporno u ovlasti Gradskog vijeća. Naime, institut dnevne karte 'izmišljen' je od strane 'parkirnog lobija' (tvrtki koje se bave naplatom na javnim parkiralištima) nakon što je Ustavni sud odlučio da su ranije propisane kazne protivne Ustavu. Dnevna karta od 200,00 kn prva je prihvaćena u Zagrebu 2009. godine, a potom se proširila širom Hrvatske. U Varaždinu ona je uvedena odlukom Gradskog vijeća 21. prosinca 2009. godine, što znači točno na dan dvije godine nakon potpisivanja Ugovora o koncesiji. Dakle, dnevna karta je 'izmišljena' nakon sklapanja ugovora s Crtoradom tako da o njoj, logično, nema ni spomena u Ugovoru o koncesiji niti je mogla biti dio 'koncesijskih uvjeta'. Ona je uvedena odlukom Gradskog vijeća, a kako se pokazalo da je to loše rješenje, to isto Gradsko vijeće je tu dnevnu kartu ukinulo. Nema govora o povredi Ugovora o koncesiji.

Prelazim sada na drugu novinu propisanu odlukom, a odnosi se na to da korisnik parkirališta mora istaknuti valjanu kartu u roku od 15 minuta od dolaska na parkiralište, umjesto sadašnjih 5 minuta. U vrijeme sklapanja koncesijskog ugovora 2007. godine korisnik parkirališta bio je dužan istaknuti valjanu kartu u roku od deset minuta od dolaska na parkiralište, a to je bilo regulirano pravilnikom koji je još 2006. donijelo tadašnje Gradsko poglavarstvo. Dakle, u vrijeme sklapanja koncesije bio je određen rok od 10 minuta. Međutim, koncesionaru to očito nije odgovaralo, pa je vjerojatno predložio tadašnjem gradonačelniku gospodinu Čehoku smanjivanje tog vremena na pet minuta i na prijedlog gradonačelnika to je Gradsko vijeće prihvatilo već ranije spomenutom odlukom od 21. prosinca 2009.

Važno je naglasiti da rok isticanja parkirne karte nije propisan ugovorom o koncesiji, već isključivo gradskim aktima (pravilnik 2006, a odluke 2009. i 2012.). Drugo, rok koji je važio u vrijeme sklapanja koncesije izmijenjen je dvije godine nakon sklapanja koncesijskog ugovora (s 10 na 5 minuta), a to smanjenje roka očito je odgovaralo koncesionaru pa se tvrtka Crtorad nije žalila. No, kako je rok izmijenjen 2009. u korist Crtorada, tako može sada biti izmijenjen u korist građana. Ugovor o koncesiji s time nema ništa. U eventualnom sudskom postupku tvrtka Crtorad morala bi dokazivati kako to da nije osporavala prvu promjenu roka u kojem se mora istaknuti parkirna karta 2009. godine, kada joj se pogodovalo smanjivanjem roka, a sada to želi osporiti, kada se rok produžuje. Ova promjena, uvjerenja sam, bitno će smanjiti brojne sporne situacije kada su građani zbog prekoračenja roka od par minuta pri isticanju parkirne karte bili drastično kažnjavani.

Treća bitna novina je smanjenje broja parkirnih mjesta pod naplatom. Ugovor o koncesiji dopušta da se broj mjesta pod naplatom povećava ili smanjuje, ali se u istom omjeru povećava ili smanjuje koncesijska naknada (članak 3. Ugovora o koncesiji). Ugovor također dopušta Gradu da ukida mjesta pod naplatom u zoni centra grada nakon otvaranja podzemne garaže (članak 7.). Te odredbe ugovora o koncesiji su i korištene kao pravni temelj za smanjenje broja mjesta pod naplatom. Naravno da je konačni prijedlog koji je prihvaćen kompromis između prijedloga gradonačelnika i prijedloga koji smo podnijeli vijećnik Stanek i ja, ali je važno što smo građanima vratili u režim slobodnog parkiranja veliki broj mjesta koja su bila pod naplatom protekle dvije godine. Osobno sam želio oslobođenje od naplate na obje strane ulica braće Radić i Zagrebačke i tako smo predložili kolega Stanek i ja, ali smo prihvatili kompromisno rješenje.

Ako se u praksi pokaže da je ono neprikladno, Gradsko vijeće to može popraviti. Treba reći da je koncesionar na početku koncesije 2007. imao oko 850 mjesta pod naplatom, a sada ima oko 1200 (750 nadzemnih i oko 450 u garaži) što jasno pokazuje da nije oštećen i da nije ugroženo njegovo poslovanje. Naravno, koncesionar je taj koji mora ponuditi građanima povoljne uvjete parkiranja u podzemnoj garaži, koji će biti takvi da će je oni koristiti. O cijeni parkiranja u garaži i različitim pogodnostima odlučuje isključivo koncesionar.

Vjerujem da se iz navedenog može zaključiti kako Gradsko vijeće nije donijelo nikakve protuzakonite i odluke protivne koncesijskom ugovoru, već odluke koje su u njegovoj nadležnosti i koje su u interesu građana Grada Varaždina.

Odluke koje je Gradsko vijeće donijelo 21. prosinca 2012. trebale su stupiti na snagu 1. siječnja 2013., ali na žalost nisu na vrijeme objavljene, zbog jedne manje nomotehničke greške koja se mogla ukloniti tijekom jednog radnog dana. Opravdanje gradskoj upravi zbog ne objave odluka na vrijeme ne može biti u neradnim danima i blagdanima, s obzirom na važnost odluka. U tom smislu smatram da svi građani koji su oštećeni početkom godine i koji su platili određene novčane kazne u uvjerenju da su odluke stupile na snagu imaju pravo na naknadu troškova iz sredstava Proračuna Grada."

Komentari