Svjetski dan prava potrošača: Znate li kakve proizvode kupujete?

Objavljeno: 15.03.2015. 12:39

Zadnja izmjena: 13.01.2016. 07:18

Foto: Ilustracija

Na današnji dan, 15. ožujka, diljem svijeta obilježava se Svjetski dan prava potrošača (World Consumer Rights Day) zbog potrebe promicanja značaja zaštite potrošača. To je i proslava solidarnosti unutar međunarodnog pokreta potrošača koji ima zadatak promovirati osnovna prava svih potrošača.

Svjetski dan prava potrošača prvi puta obilježen je 15. ožujka 1983. U Hrvatskoj Svjetski dan prava potrošača obilježava Društvo za zaštitu potrošača naziva "Potrošač". Ove godine Svjetski Dan prava potrošača posebnu pozornost posvećuje zdravoj hrani s krilaticom „Potrošači imaju pravo na zdravu hranu!“

Svjetski dan prava potrošača poziva se na "Deklaraciju o osnovnim pravima potrošača" koju je donio američki predsjednik John F. Kennedy 1962. godine. Deklaracijom o osnovnim pravima potrošača definirana su četiri temeljna prava potrošača na tržištu roba i usluga, odnosno pravo na sigurnost roba i usluga, pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju, pravo na izbor roba i usluga te pravo potrošača da se čuje njihov glas.

Tu je kasnije uključeno i pravo na zadovoljavanje temeljnih životnih potreba, pravo na naknadu štete, pravo na obrazovanje i pravo na zdravi okoliš.

Prava potrošača odnosno kupaca moraju se poštivati svakog dana, a najbolji način dokazivanja i nadziranja poštivanja prava potrošača je kroz razne oblike ocjenjivanja sukladnosti proizvoda i usluga koji se nude potrošačima.

Europska unija je 2004. godine definirala deset temeljnih načela politike zaštite potrošača:

1. Kupujte što želite i gdje želite

2. Ako proizvod nije ispravan, vratite ga

3. Postojanje norma za prehrambene i ostale proizvode

4. Potrošač mora znati što jede

5. Ugovori moraju biti nediskriminirajući i transparentni za potrošača

6. Ponekad potrošač može promijeniti svoje mišljenje

7. Stvoriti uvjete kako bi potrošač mogao usporediti cijene i ostvariti pravo na izbor

8. Potrošač ne smije biti prevaren i zavaran

9. Potrošač mora biti zaštićen i u vrijeme dok je na godišnjem odmoru ili putovanjima

10. Potrebna naknada štete u prekograničnim sporovima

Više podataka o Svjetskom danu prava potrošača možete saznati na web stranici www.consumersinternational.org i web stranici www.potrosac.hr 

Komentari