Za umjetnike nema predaje: 11. Dani performansa opravdali svoj moto

Piše: eVarazdin.hr

Objavljeno: 12.06.2012. 09:44

Zadnja izmjena: 13.01.2016. 09:16

U nedjelju nave?er završili su 11.Dani performansa u Varaždinu ponovljenim postavljanjem video instalacija Renate Poljak u bivšoj sinagogi,baš kako je festival i po?eo u ?etvrtak.

Subotnji program pokazao je širinu i mogu?nosti koje nudi forma performansa, kao i raznolikosti zatvorenih i otvorenih prostora koje Varaždin nudi umjetnicima. Tako je njujor?an Zefrey Throwell za vrijeme subotnje prijepodnevne vreve „provocirao“ prolaznike dje?jim lopticama koje su bile razasute Gajevom ulicom.

Loptice su bile vezane užetom koje je vodilo do prostora „varaždinske ku?e“ i završavalo vezano na konstrukciju od stakla, koja je padala i razbijala se u bezbroj komada nakon što bi se neki od prolaznika odvažio uzeti sa sobom lopticu.

Ve?ernji program zapo?eo je ma?arski umjetnik Janos Sugar u galeriji Zlati ajngel. Njegov rad sastojao se od procesa paljenja cigareta asistentici koja je držala video projektor sa kojeg su se na zid galerije projicirale fotografije tematike suvremene svjetske problematike.

Autor je sjedio na stolici na ?ijim je nogama  elektri?nom bušilicom svrdlao rupe u koje je stavljao zapaljene cigarete. Proces se ponavljao sve do trenutka kada je na stolici bilo 20 zapaljenih cigareta me?u kojima je autor balansirao pokušavaju?i da ga iste ne opeku.

U prirodnoj scenografiji nadolaze?e oluje subotnji program završio je performansom „Geometrija krvožednosti“ Svena Stilinovi?a na Stan?i?evom trgu. Doajen suvremene likovne scene u Hrvatskoj prikazao je koliko performans može biti brutalan, šokantan i dojmljiv u izvedbi.

Autor je stoje?i za stolom,poput maske, stavio na lice kravlje srce izrezuju?i na njemu „smajli?a“. Istovremeno asistent u performansu slikao je na platnu portret lica prema projiciranom predlošku, dodaju?i mu ljudska tijela, dijelove tijela, koji izlaze iz ustiju, referiraju?i se na poznato Goyino djelo „Jupiter jede svoju djecu“.

Performans završava autorovim cijepanjem pe?enog janjca na stolu i to baš u trenutku kada na trgu po?inje biblijski pljusak uz grmljavinu, a tek naslikana slika uslijed kiše biva isprana do bjeline ...

Ovdje je i priroda postala savršena a spontana nadogradnja samog rada. Nedjeljno prijepodne okupilo je publiku ponovo na mjestu bivšeg kina „Sutjeska“ u Kukuljevi?evoj ulici gdje je svoj rad izveo doma?i autor Ivan Mesek.

U prigodnom ambijentu postavio je u prostor 4 platna, jedno iza drugog, na koja je bila projicirana video montaža koja se sastojala od negativnosti suvremenog svijeta (scena ratova, apokalipti?ne budu?nosti,ideologija, ludila kapitalizma i drugo). Autor je ritualno palio jedno po jedno platno, koriste?i vatru kao element pro?iš?enja i destrukcije negativnosti.

Kada su sva platna izgorjela, sam autor stao je pred projektor, te se na njegovo tijelo projicirala snimka izgaranja, te je tako i sam autor, od onoga koji mijenja vatrom, postao onaj koji biva „promijenjen“, nestaju?i u tmini.

11.Dani performansa opravdali su svoj moto „We shall never surrender“, demonstriraju?i ponovo koliko je ova izri?ajna forma još itekako svježa, koliko je našla svoj dom i u klasi?nom Varaždinu, te organizatori, Galerijski centar Varaždin, u skladu sa sloganom ve? sada najavljuju nove uzbudljive i zanimljive programe za idu?u godinu.

Komentari