sekušak i kolarić

eTV - Radne dozvole, sve veća strana konkurencija, ali ne i kamen? Vodeći sjeverni cestograditelji o ranama u sektoru

U produkciji portala eVaraždin, u suradnji s Varaždinskom županijom, Hrvatskim cestama i PZC-om, ovog tjedna se održala dosad najveća konferencija o cestogradnji na sjeveru Hrvatske, koja je okupila sve sjeverne lidere i najveće tvrtke u sektoru. Ovo su samo neki od zaključaka...
Objavljeno: 15.10.2023. 08:27

Zadnja izmjena: 15.10.2023. 08:47

Foto: Marko Sekušak, direktor tvrtke Zagorje Gradnja i Ivan Kolarić, predsjednik uprave tvrtke Tegra

Dva vodeća građevinska izvođača na sjeveru Hrvatske, direktor tvrtke Zagorje Gradnja Marko Sekušak i predsjednik uprave tvrtke Tegra Ivan Kolarić, kao ključne izazove u sektoru domaće cestogradnje ističu nedostatak radne snage i sve veću inozemnu konkurenciju koja navire na tržište.

Kada je riječ o inozemnoj konkurenciji, Sekušak skreće pozornost na to kako su domaće tvrtke u drugim zemljama EU zaštićenije, a kada je riječ o radnoj snazi kao problem ističe radne dozvole koje se sada izdaju mnogo kasnije nego li ranije, a tome se ne zna razlog.

- Od ulaska u Schengen, radne dozvole koje smo prije dobivali za tri mjeseca, sad čekamo šest mjeseci. Bitno se usporio proces. S obzirom na sjeverozapad Hrvatske i na pogranična područja, dolaze nam  stalno tvrtke iz susjednih zemalja na natječaje u Hrvatsku, a mi ne možemo, uvijek su nekako zaštićeni, napraviti obratno. Kad se to spomene, ispada da smo mi nacionalisti jer štitimo domaće, jer hoćemo da rade domaće tvrtke domaće projekte. A s druge strane, kako je to moguće u ostatku Europe, a nije moguće u Hrvatskoj? – kaže direktor i vlasnik Zagorje Gradnje.  

'Strana konkurencija? Moramo biti pametni'

Predsjednik uprave Tegre Ivan Kolarić navodi gotovo sasvim istovjetne probleme u sektoru, međutim kao rješenje za inozemnu konkurenciju vidi sljedeće:

- Neminovnost je kad se pojavljuju veći problemi da tvrtke iz susjednih zemalja dolaze kod nas na veće infrastrukturalne projekte i za očekivati je da će dolaziti i na druge veće projekte. Tu je stvar koliko ćemo se mi domaći izvođači uspjeti povezati i biti pametni i na taj način si sačuvati tržište jer činjenica je da je jako teško danas posao preprodati – kaže.

Od ostalih problema Kolarić izdvaja tri stvari:

- To su ljudi zbog demografskog odumiranja i nezainteresiranosti te tržište materijala i usluga koje je nestabilno i jako je teško zadovoljiti uvjete investitora. Ugovaraju rokove kao da se ništa u zadnjih pet, šest godina nije dogodilo, ni na tržištu materijala, ni na tržištu usluga. Svi rokovi su preambiciozni i oni tjeraju izvođače na nemoguće napore – dodao je Kolarić.

'Nije problem kamen, nego boomovi'

Sekušak se na pitanje moderatorice dotaknuo i problema nestašice materijala, međutim kao vlasnik jednog od ključnih kamenoloma u Hrvatskoj navodi da nestašica kamena nema veze s 'nestašicom' u užem smislu te riječi nego naprosto dolazi do 'boom-ova'.

- Kamenolomi nemaju jasnu poveznicu sa strategijama i planiranjem izgradnje cesta i pitanje je da li je moguće povezati projektante, izvođače i proizvođače materijala jer dogode se 'boom-ovi' u potražnji koje ne možete kontrolirati. Ove godine je bila obnova cesta od potresa i bila je trostruko veća potražnja nego inače – zaključuje direktor i vlasnik Zagorje Gradnje.

 

Komentari