Umirovljeni pukovnik Hrvatske vojske Danijel Borovi? iz Kneginca kao vojni pilot svojim je riskantnim preletom iz JNA prije 22 godine Hrvatskoj stavio na raspolaganje prvi nadzvu?ni borbeni zrakoplov MiG-21 bis.

Let bez povratka

Po?etkom 1992. godine rat u Hrvatskoj je ve? uvelike bio u tijeku, a mnogi pripadnici bivše jugovojske, stavili su se na raspolaganje novoj Hrvatskoj vojsci. No, u?initi to kao pilot nadzvu?nog lovca JNA stacioniranog u Biha?u, bila je možda najteža misija. Naime, nije se moglo samo tako "presko?iti aerodromsku ogradu", prisje?a se Danijel Borovi?.

- Po?etak obrane od agresije i ustrojavanja nadzvu?ne komponente HRZ-a obilježilo je nekoliko jedinstvenih pothvata. Prvo je 25. listopada 1991. godine pilot Rudolf Perešin s zra?ne luke u Biha?u zrakoplovom MiG 21R preletio u Austriju, u zra?nu luku Klagenfurt. Rudolf nije mogao sletjeti na podru?je RH, jer su tada svi aerodromi u Hrvatskoj bili pod kontrolom JNA. Meni se prilika napokon ukazala 4. velja?e 1992. Samo 2 sata prije polijetanja, moja supruga Snježana je s malodobnim sinom Vanjom morala napustiti naš stan u Biha?u i otputovati u neizvjesnu avanturu, prolaze?i brojne kontrolne punktove JNA i paravojnih jedinica. Za mene je to bio let s kojeg nije više bilo povratka – kazao je Borovi? kojem nije bilo jednostavno izbje?i pove?ani oprez prema hrvatskim leta?ima unutar "vazduhoplovstva".

Naime, o?i i uši KOS-a su bile posvuda, a Borovi? ništa nije smio prepustiti slu?aju. Nažalost, nakon polijetanja sa Željave, mnogo toga pošlo je po zlu i sletio je u Puli po mrklom mraku. Na minirani aerodrom koji je bio "osvijetljen" tek svjetlima nekoliko vozila Hrvatske vojske.

- Svi borbeni piloti su profesionalci i ako isklju?im i zaboravim negativne stvari koje su me osobno kasnije povrijedile kao ?asnika HRZ-a i ?ovjeka, ponovio bih svoju avanturu. Pa makar još jednom razmišljao da li da se katapultiram kada mi je gorivo u avionu na izmaku, iznad otvorenog hladnog mora, u kojem mi nema spasa od utapanja – ustvrdio je naš zrakoplovni "as" koji do kraja Domovinskog rata i odlaska u mirovinu 2003. godine nije prestajao letjeti.

Ina?e, Danijel Borovi? je sa suprugom iznio svoja sje?anja u monografiji "Prelet za Hrvatsku", ali rukopis knjige u kojoj se isprepli?u njegova i njezina pri?a iz ratnih vremena još uvijek nije objavljen.

- Tekst još mora pro?i lekturu, a izme?u ostalih, potencijalni izdava? knjige je MORH. Bit ?e bogato ilustrirana fotografijama i dokumentima, a podzemni objekt – aerodrom Klek u Plješevici na kojem je bazirao 117. LAP bivše jugovojske, opisao sam do detalja – otkriva naš elitni pilot, jedan od izabranih koji su svojevremeno vodili hrvatske MiG-ove na zada?e s USAF-ovim borbenim zrakoplovima F-14, F-16 i F-18.

"Stari orlovi"

Višestruko odlikovan, pohvaljivan i nagra?ivan vitez našeg neba izgleda da nikada ne?e postati general. Osim, ako ga izvanredno ne promakne predsjednik RH. No, kako stvari stoje, i na obljetnicu njegovog riskantnog poduhvata ?e hrvatsku javnost osim Tjednika evaraždin opet podsjetiti jedino HRT-ov TV kalendar!

- Nažalost, Hrvatsko ratno zrakoplovstvo ni približno ne drži do tradicije kao što je to slu?aj u zapadnim zemljama. Od nas "starih orlova" koji smo stvarali povijest HRZ-a na MiG-ovima još uvijek leti brigadir Ivan Selak. U nebrojenim akcijama tijekom Domovinskog rata i kod vježbi izgubili smo nekoliko kolega pilota iz 1. lova?ke eskadrile HRZ-a – Antu Radoša, Zlatka Mejaškog, Rudolfa Perešina, Miroslava Perisa i Ivana Bosnara. U vojno redarstvenoj operaciji Oluja 95 zapovijedao sam 1. lova?kom eskadrilom i ona je u njoj sudjelovala sa svim svojim ljudstvom i sredstvima. U cijelosti je ispunila sve postavljene zada?e - bez gubitaka ljudstva i tehnike – zaklju?io je Danijel Borovi?.

Komentari

04.02.2014. 15:34h Zadnja izmjena: 13.01.2016. 08:27