Ispovijest Varaždinca, brodolomca s kruzera Costa Concordia

Objavljeno: 16.01.2012. 13:53

Zadnja izmjena: 13.01.2016. 10:29

- Gledao sam film „Titanik“, ali nikada nisam pomislio da ?u sa suprugom i još tridesetak uspani?enih brodolomaca visjeti 12 metara iznad površine mora, u ?amcu za spašavanje koji je nekontrolirano spuštan s boka nasukanog broda koji je na najboljem putu da potone – tim nam je rije?ima opisao havariju talijanskog kruzera Costa Concordia  Varaždinac Darko Topol (65) koji je sa suprugom Ksenijom u petak 13. sije?nja nave?er pakirao kofere kada je Concordia, prevoze?i 4229 osoba, udarila u stijenu u blizini otoka Giglia u Sredozemlju.

>> FOTO: Havarija talijanskog kruzera

Iza supružnika Topol bilo je sedam dana uživancije u plovidbi mediteranom tijekom koje su razgledali Barcelonu, Gaudu, Palermo... Znali su da im u subotu oko 8 sati predstoji iskrcavanje s kruzera u Savoni.

- Oko 21:30 sati pakirai smo kofere u našoj kabini na 8. katu kada je odjednom brod nakratko „zapeo“ i odmah produžio plovidbu. Nismo ?uli nikakav zvuk, ali je ubrzo brod nagnut 2-3 stupnja  na lijevi bok, što me za?udilo, jer znam da takve „grdosije“ imaju stabilizatore. Nastavio je tako ploviti još pola sata, a zatim staje. I to u mrkloj no?i, bez ikakvog objašnjenja, nisu uklju?ene sirene za uzbunu, ništa – prisje?a se Darko Topol i dodaje da su preko zvu?nika ?lanovi posade na raznim jezicima izvjestili putnike da je sve u najboljem redu, ali i da ne rade strujni generatori...

Darko je s balkona u nevjerici gledao prema osvijetljenom kopnu udaljenom svega tristotinjak metara od broda.

- To nije bilo logi?no, kruzer je bio oko 2 sata plovidbe udaljen od lu?kog grada Civitavecchia, a stvar se dodatno zakomplicirala iznenadnim nagnu?em broda na suprotni, desni bok. Ovaj put, nagnuo se 5-6 stupnjeva, a nestala je rasvjeta u svim sobama i hodnicima – opisuje Darko zastrašuju?i ambijent u kojem su se zatekli putnici.

Topol: Na razglas na brodu ?uli smo samo Tango-Indija

Nestanak rasvjete bio je samo jedan od okida?a za nastanak panike u utrobi broda.

- U najvišim etažama bile su igraonice za djecu, pa je nastala strka jer su roditelji dozivali djecu na svim jezicima. Oglasili su se i zvu?nici, ali ne s umiruju?im porukama za putnike. Naime, ?lanovima posade ?asnici upu?uju šifrirane poruke. Zapamtio sam neke od njih koje glase: „Tango“, „Indija“ i sli?no. Nije bilo nikakvog upozorenja na engleskom jeziku, a bilo je mnogo stranaca – istaknuo je Darko Topol.

Treba znati da su svi putnici, pa tako i junak naše pri?e prošli svojevrsnu „inicijaciju“, odnosno, vježbu spašavanja odmah prvi dan po ukrcavanju na kruzer.

- To?no, znali smo elementarne stvari i uz dosta spretnosti me?u prvima silazimo i ukrcavamo se u ?amac za spašavanje. U njega stane 30 do 40 ljudi, a opremljen je diesel motorom. U njemu nas je do?ekalo pomo?no osoblje, a bilo je posebno mu?no gledati scene fizi?kih obra?una ljudi kojima je uskra?en ulazak u pretrpani ?amac – kaže naš brodolomac koji je svo vrijeme budnim okom pazio da se ne razdvoji od supruge Ksenije.

U jednom trenutku rekao sam ženi - gotovo je, poginut ?emo!

No, i spuštanje ?amca s nagnutog broda pošlo je po zlu.

- Ostali smo visjeti „u zraku“ 20 minuta, oko 12 metara iznad površine mora. U jednom trenutku, rekao sam ženi, gotovo je - poginut ?emo. Odlu?io sam nazvati sestru Draženku i oprostiti se od obitelji jer je postojala velika mogu?nost da svi poginemo. ?amac se nije micao sve dok ljudi ne po?inju rezati konope, a to je dovelo do nekontroliranog propadanja za ?ak dva kata – rekao je Darko.

Ostaju tako visjeti još 10 minuta, a nakon spuštanja ?amac je nekako doplutao do osvijetljenog oto?i?a, na kojeg se iskrcavaju oko 23:30 sati. Cijelo to vrijeme mjesto nesre?e nadlije?e helikopter, a u konfuziji posada broda pokazala je da nije dorasla situaciji.

- Na otoku „Ljiljana“ u pomo? nam priska?u žitelji koji brzo otvaraju lokalnu crkvu na ?ije klupe i podove liježu žene, djeca i starci. Bilo je hladno, nekih 5 stupnjeva, a brodolomci bosi, goli, promrzli. Ispravni mobitel vrijedio je zlata, jer su ?lanovi pojedinih obitelji bili razdvojeni – opisuje Darko dramu kroz koju je prolazilo oko 4 tisu?e iskrcanih brodolomaca.

Ubrzo doznaju da je me?u putnicima bilo poginulih. Naime, oni koji se nisu ukrcali u ?amce, skakali bi u hladno more ili bi uz pomo? konopaca napuštali brod.

- Njegovo kona?no prevrtanje – pri?a je za sebe. Trajalo je svega 5 minuta uz užasnu škripu konstrukcije oko 300 metara duga?kog broda. Me?u okupljenima na obali prvo je nastao muk, a zatim vrisak i pla?. Zvali smo djecu u Varaždin i javili im što nam se dogodilo, da znaju da smo živi i da ne brinu – istaknuo je Darko Topol.


U subotu spašene prevoze autobusima na razli?ita odredišta, a supružnici Topol u Savonu stižu oko 17 sati. Tamo dobivaju privremene osobne dokumente koje je osigurala Ambasada RH, a autobusom stižu u Varaždin u nedjelju 15. sije?nja oko 9 sati ujutro.

- Izuzetno volim plovidbu i more, jedno vrijeme ?u se sada malo "primiriti", no ovo nesretno krstarenje ne?e odvratiti od budu?ih putovanja. Držim da s havarijom „petak 13“ nema nikakve veze, ve? je u pitanju ?ista ljudska greška. Istraga ?e utvrditi što se dogodilo, a ho?e li putnici kruzera biti obešte?eni za sve jade koje su prošli, ostaje da se vidi – zaklju?io je Darko Topol.

Nesre?u izazvao kapetan, koji je obilazio svoj rodni otok?

Što se ti?e same nesre?e, sve je izvjesnije da je izazvana ljudskom greškom, kapetana broda. Linija kretanja broda, ?ini se, malo je skrenuta s originalne rute, kako bi kapetan broda, oplovio oko svojeg rodnog otoka. Kako tvrdi naš sugovornik, ?ini mu se, s obzirom na hridi, da je u približavanju otoku, kapetan ?ak i skrenuo brod, da izbjegne još ve?u katastrofu. Kapetan broda uhapšen je, te ?e mu se suditi za ubojstvo.

Komentari