Traže vas OIB preko telefona?! Istražili smo kako se zaštititi i... uštedjeti

Objavljeno: 07.09.2015. 18:08

Zadnja izmjena: 08.12.2015. 11:25

Foto: Ilustracija

U vremenima kada potrošači imaju sve manje novaca, trgovci i prodavači trude se na sve moguće načine kako bi ipak što bolje prodali svoj proizvod. Pritom ne prezaju ni pred metodama koje prelaze sve granice etike i ljudskog razuma.

U prilog tome ide im i mogućnost sklapanja ugovora preko sredstava daljinske komunikacije. Agresivne ponude osiguranja, javnih i drugih usluga, razne tele prodaje te sklapanje ugovora putem telefona, odnosno sredstava daljinske komunikacije, postaje standardna praksa u Hrvatskoj. 

Najčešće su to osiguravajuća društva, teleoperateri, davatelji javnih usluga isporuke energije i plina te razni sumnjivi trgovci "kataloške prodaje". U svojim "prodajama" uporni su i jedni i drugi, osobito "privatni agenti" velikih teleoperaterskih kuća. Prijevara je mnogo, a o brojnim slučajevima već smo pisali. No, modeli prijevara mijenjaju se iz dana u dan, a još uvijek unatoč upozorenjima nasjeda velik broj ljudi.

- Barem četiri puta mjesečno zovu me iz jedne teleoperaterske kuće. Mladi gospodin mi se predstavi kao moj privatni agent koji samo provjerava jesam li zadovoljna sa uslugom i paketom. Naravno, odmah kažem da jesam te da nemam vremena razgovarati i tu je najčešće kraj - rekla nam je čitateljica portala eVaraždin.

Međutim, u posljednje vrijeme nešto se promijenilo. U zadnjem razgovoru prije nekoliko dana, njen "privatni agent" tražio je podatak više.

- Nakon što smo razmijenili nekoliko rečenica o tome jesam li zadovoljna uslugom, može li što jeftinije ili ne, gospodin mi je rekao neka mu dam svoj OIB (osobni identifikacijski broj) ili jedinstveni matični broj građana kako bi provjerio moje ugovore. Na to nisam pristala, već sam zahvalila i poklopila slušalicu - doznali smo od naše čitateljice.

No, kako su nam rekli u Udruzi Varaždinski potrošač, mnogi naši sugrađani odmah vade iskaznice i preko telefona nepoznatoj osobi daju svoj OIB ili JMBG. Najčešće se radi o starijim sugrađanima, ali i onima koji su u žurbi ili se "navuku" na obećanje o jeftinijim paketima i povoljnim smartphoneima. A kada ti paketi dođu na naplatu, stvari su nešto drugačije.

Telefonsko sklapanje ugovora

- Jedan od mnogih problema koji se događa u posljednje vrijeme jest sklapanje ugovora preko telefona. Ljudi uopće nisu svjesni i ne poznaju dovoljno zakon koji omogućuje da sam telefonski razgovor može značiti sklapanje ugovora - tumači Sanja Keretić, predsjednice Udruge Varaždinski potrošač.

Teleoperateri vješto koriste zakonski dozvoljeno sklapanje ugovora na daljinu. Na taj način, neki od njih sklapaju nove ugovore, produljuju postojeće, dodaju dodatne ponude i pakete ili na adrese starijih ljudi šalju nove mobitele koje kasnije treba platiti, a potrošač nije ni bio svjestan da ga je naručio i kupio. Naposljetku, potrošač je sam kriv i mora podmiriti dugove zato jer je dao svoj OIB ili JMBG.

- Dovoljno je dati svoj OIB ili JMBG i ugovori se mogu sklopiti preko telefona. Operateri najčešće uopće ne daju potrošaču do znanja da mu produžuju ugovor. Imali smo i slučajeve kada se prodavači predstavljaju kao agencija koja radi anketu primjerice o zdravlju i nudi besplatne preglede ili proizvode. Stariji ljudi na to pristanu, a nisu ni svjesni da zapravo nešto kupuju sve dok nije prekasno - upozorava Keretić.

No, kako se obraniti od takvih poziva i maltretiranja koja se najčešće događaju u vrijeme ručka ili poslije večere?

Iz Regionalne organizacije za zaštitu potrošača naglašavaju kako imamo pravo otkazati ugovor preko sredstava daljinske komunikacije čak i bez navođenja razloga u roku od 14 dana bez ikakvih posljedica.

- Savjetujemo vam da pozivatelju priopćite da od te tvrtke ne želite primati pozive te predlažemo da pošaljete pismenu obavijest o povlačenje suglasnosti za korištenje vašeg telefona u marketinške svrhe na adresu ili sjedište tvrtke. Ukoliko i dalje dobivate pozive iz iste tvrtke, možete predati prijavu povjereniku za informiranje na adresi www.pristupinfo.hr - poručuju iz ROZP-a.

Ne plaćajte unaprijed

Organizacija „ROZP“ savjetuje da, ako ste već i prihvatili razgovor o proizvodu ili usluzi preko telefona, obavezno zahtijevate da vam taj ponuđač pošalje poštom pisanu neobvezujuću ponudu sa svim relevantnim uvjetima. Prije nego što se odlučite kupiti proizvod ili sklopiti ugovor o usluzi pronađite (tražite) odgovore na sva pitanja koja se javljaju u vezi s proizvodom ili ponudom.

- Nikada ne potpisujete i ne plaćaju premije, a posebno ne plaćajte unaprijed dok niste sigurni da takav proizvod ili uslugu trebate i da nećete ući u dužničko ropstvo. Ako niste sigurni da taj trgovac postoji, ne ulazite ni u kakve financijske pogodbe, a slučaj prijavite vašoj udruzi za zaštitu potrošača - poručuju.

Ako ste ugovor ipak sklopili na daljinu, možete ga otkazati u zakonskom roku. Prilikom sklapanja ugovora na daljinu trgovac vam mora dati bitne podatke o sebi (informacije o identitetu, uvjetima prodaje, glavnim karakteristikama proizvoda/usluge, cijeni, pravu na raskid ugovora, itd.) i to na jednostavan i razumljiv način i na odgovarajućem mediju prije nego ponuda ili ugovor postanu pravovaljani.

Tek kad dobijete sve zakonom propisane informacije, počinje teći rok za ostvarivanje vašeg prava na raskid ugovora bez ikakvog obrazloženja za takvu odluku i bez uvjetovane kazne.

Komentari