ČAKOVEC - U prvom i drugom razredu logopedi mogu sanirati većinu poteškoća u glasovno-govornoj komunikaciji, no na školama je da odluče hoće li zaposliti logopeda ili ne - kaže Mira Paić, pedagoginja u Osnovnoj školi Nedelišće.
Igor ima bogat rječnik. Voli pričati i govori gramatički ispravno. No, neke glasove i riječi ne može pravilno izgovoriti, miješa ih ili izostavlja. Roditelji su to primijetili kad je ima četiri godine, no nisu se zabrinjavali sve dok u vrtiću nisu primijetili da se njegov govor prilično razlikuje od vršnjaka. U školi su potražili pomoć logopeda koji mu je pomogao u svladavanju govornih smetnji.
- Najčešći su poremećaji u glasovno-govornoj komunikaciji. Ako se ti poremećaji riječe u što ranijoj dobi, spriječit će se ozbiljniji problemi koji se mogu javiti kasnije - kaže Mira Paić.
Ta škola, uz školu u Prelogu, jedina ima zaposlenog logopeda. S djecom u Nedelišću radi Valentina Martan.
Stručnjaci ističu da neka djeca do polaska u školu nemaju govornih teškoća, ali pogrešno drže olovku, ne mogu povezati skupinu glasova u riječ, pa ni rastaviti riječ na glasove. Iz toga proizlaze teškoće u čitanju i pisanju, disleksija i disgrafija. Teškoće u prvom razredu sve su zamjetnije i pomoć logopeda je nužna.
Od 10.300 djece u međimurskim osnovnim školama, oko tisuću ih ima logopedske probleme u govoru, čitanju i pisanju.
No, samo dvije škole s 1180 učenika imaju zaposlene logopede, a ostalih 9000 prepušteno je jednom jedinom bolničkom logopedu!
U Hrvatskoj prosječno šest posto djece ima problema s govorom, a u Međimurju je taj prosjek čak 10 posto!
U Županijskoj bolnici Čakovec logopedinja Milica Čanadi radi u okviru djelatnosti ORL-a. Prošle godine obavila je 2780 pregleda i terapija.
Bolnička logopedinja, koja je trenutno na bolovanju, pokriva i odrasle pacijente koji nakon moždanog udara ili prometnih nesreća moraju ponovno učiti govoriti.
U sistematizaciji radnim mjesta koju je za škole propisalo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta nije predviđeno radno mjesto logopeda, nego defektologa!
- U prvom i drugom razredu logopedi mogu sanirati većinu poteškoća u glasovno-govornoj komunikaciji, no na školama je da odluče hoće li zaposliti logopeda ili ne - kaže M. Paić. Problem je i nedostatak logopeda na tržištu radne snage.
Komentari