pitanje koje se vuče godinama

eTV - Petina svih cesta gradit će se na Sjeveru. Oni upozoravaju: 'Vodite računa o ovome'

Izazovi godinama unatrag prate Županijske uprave za ceste, a ravnatelj Tomislav Osonjački ističe da je proračun na nivou Hrvatske isti već 20 godina, te da u obzir nije uzeto znatno povećanje cijena...
Objavljeno: 12.10.2023. 08:44

Zadnja izmjena: 12.10.2023. 08:49

Foto: Boris Matijašec

Na najvećoj nedavno održanoj konferenciji posvećenoj cestama sjevera Hrvatske i mreži brzih cesta, u produkciji portala eVaraždin okupili su se svi sjeverni lideri, a često spominjana tema bila je problematika održavanja cesta te financiranje Županijskih uprava za ceste.

Izazovi godinama unatrag prate Županijske uprave za ceste, a ravnatelj Tomislav Osonjački ističe da je proračun na nivou Hrvatske isti već 20 godina, te da u obzir nije uzeto znatno povećanje cijena. Dio proračuna se pokušava preusmjeriti na trajnije projekte, a ostatak na održavanje.

- Jedan proračun Županijske uprave za ceste mogao bi se potrošiti samo u gradu Novom Marofu i Općini Ljubešćica, to govori o obujmu proračuna kojim raspolažemo. Imamo još 25 općina i gradova gdje se taj proračun mora uložiti. Radimo puno manjih projekata kako bi razvoj cesta kroz županije bio ravnomjeran – rekao je ravnatelj ŽUC-a Tomislav Osonjački.

'ŽUC nije povećao prihode već 15 godina'

Tvrtka PZC Varaždin i predsjednik Uprave Saša Varga također se suočavaju s izazovima s obzirom na to da ova tvrtka provodi najveći dio poslova i ostvaruje prihode od ŽUC-a. Na području sjevera Hrvatske PZC Varaždin bavi se održavanjem i zaštitom više od dvije i pol tisuće kilometara javnih cesta.

- Problem oko financiranja postoji. Županijske uprave za ceste već 15 godina nisu povećale svoje prihode. Cesta ima sve više, a zahtjevi investitora su sve veći. Izazov pred PZC-om je da zadržimo minimalni standard održavanja cesta barem u ovakvom obujmu kakav je do sad. Kad se naprave nove obilaznice to će iziskivati dodatan novac u održavanju cesta i dodatan angažman radne snage koje baš i nema - istaknuo je predsjednik Uprave PZC-a Saša Varga.

Gradonačelnik Novog Marofa, Siniša Jenkač kaže da je ozbiljan problem manjak novca u Županijskoj upravi za ceste i dodaje da bi lokalne samouprave bile puno sretnije kad bi postojalo više novca za održavanje i izgradnju jer samo na području Novog Marofa ima oko 300 kilometara županijskih cesta. I zamjenica župana Krapinsko-zagorske županije Jasna Petek uočila je problem u financiranju ŽUC-a s obzirom na sadašnje troškove te dodala kako je potrebno najprije imati kvalitetnu mrežu županijskih cesta kao osnovu za izgradnju brzih cesta. O istom problemu govorio je i gradonačelnik Krapine Zoran Gregurović.

'20 posto budžeta'

O činjenici da je cesta sve više, a da će ih sada biti još više nakon predstojećeg ciklusa ulaganja, govorio je član Uprave Hrvatskih cesta zadužen za financije Alen Leverić.

- Hrvatske ceste kao tijelo za upravljanje trenutno kreću u investicijski ciklus do 2030. godine u iznosu od 1,2 milijarde eura. To je nešto što kreće početkom 2024. i završava sa zadnjim danom 2030. godine. Da nebi ispalo da se ne investira na sjeveru, samo za Varaždinsku županiju od tih 1,2 milijarde je 10 posto, to je ova brza cesta prema Đurmancu. Danas onda razgovaramo o budžetu koji je preko 20 posto u investicijskom ciklusu u sljedećem razdoblju za sjever Hrvatske - rekao je Leverić.

 

Komentari